2007-02-21 16:49:15

Personlig framgång är förgänglig, sa Benediktus XVI vid asskonsdagens audiens. "Följ Moder Teresa av Calcutta..."


Till dagens audiens kom det ett mycket stort antal deltagare , så man samlade de circa 8000 ungdomarna från olika institut i Rom i Peterksyrkan och de övriga 10 000, som kom från olika delar av världen, inväntade Påven i audienshallen.
Till ungdomarna talade Benedictus XVI om lyckan att leva med Kristus. Det viktiga är inte att förverkliga oss själva och vi får inte tro att vi är vår egen skapare utan acceptera att vi beror på Gud.."Den som följer korsets väg behöver inte vara rädd för att förlora livet. Den som vill vara med mig ska förneka sig själv, ta sitt kors och följa mig," sa Kristus. Genom att vandra fastans stränga väg blir ni medvetna om riskerna i ert andliga liv och ni kommer att uppmuntras att förverkliga ert kall som kristna med glädje, sa Påven till ungdomarna.
Till pilgrimerna i Audienshallen underströk Benedictus XVI att den personliga framgången är något förgängligt som går över. Följ Moder Teresas av Calcutta exempel, hon som följde kärlekensväg. . Till de engelsktalande pilgrimerna och turisterna gjorde påven den sedvanliga sammanfattningen på engelska:
I dag på askonsdagen börjar vi vår fastevandring i bönens och botgöringens anda.. Från kyrkans första dagar har fastan utgjort en speciell tid för dopets förberedelse. För dem som redan är döpta är fastan en tid av omvändelse och förnyad tro. Det är en tid för att inrikta våra önskningar mot Gud genom att öppna våra hjärtan till det nya liv i Kristus som erbjuds oss. Jesu önskan är att vi ångrar oss och tror på evangeliet. Bara omvändelsen leder till sann lycka och vi behöver Guds nåd för att inspirera och och stödja våra ansträngningar för att vända våra hjärtan till honom. Omvändelse består i att vi erkänner att vi bara beror på Gud, som skapade oss och lät oss frälsas i Kristus. I mitt fastebudskap i år vill jag understryka Guds oändliga kärlek till oss och inbjuda alla kristna att tillsammans med Maria och de kära apostlarna närma sig Herren, som gav sitt liv för oss på korset.. Korset, det definitiva tecknet på Guds kärlek och barmhärtighet är den enda väg genom vilken vi kommer in i frälsningens mysterium. Denna fasta, kan vi genom att livaktigt deltaga i eukarestin, lära oss att djupare tränga in i Påskens mysterium och att återge Kristi kärlek till andra , speciellt dem som lider och till alla behövande.
Påven slutade sina ord med en hälsning till alla engelsktalande pilgrimer , av vilka många idag kom från Finland och idag även besöker Vatikanradions finska sektion. Han utdelade Guds välsignels för en fruktfylld och andligen berikande fasta.
Påven nämnde även om den traditionsenliga mässan i eftermiddag i kyrkan Santa Sabina på Aventinen då en högtidlig procession med Påven, olika kardinaler , präster och ordensbröder går från kyrkan S.Anselmo på Aventinen till kyrkan S. Sabina i närheten , för askonsdagens ritual.








All the contents on this site are copyrighted ©.