2007-02-19 16:03:58

"Älska era fiender" sa Benediktus XVI till de som samlats på Petersplatsen för söndagens Angelus.


Trots att regnet hängde i luften hade tusentals pilgrimer och turister sökt sig upp till Petersplatsen för gårdagens Angelus, då påven talade om en av kristendomens starkaste budskap.
Kära bröder och systrar!
Den här söndagens evangelium innehåller några av de mest karakteristiska och starka ord i Jesus predikningar. "Älska era fiender" (Luk 6.27). Det är taget från Lukasevangeliet men vi finner dem även i Matteus(5.44). Jesus uttalar dessa ord i Gallieen, i början av sitt offentliga liv. De är som ett slags manifest presenterat för alla, och som han ber sina lärjungar följa. Han erbjuder dem sin livs modell, uttryckt i radikala termer.
Men vad betyder dessa ord? Varför ber oss Jesus att älska våra fiender? Det är en kärlek som går utöver mänsklig kapacitet. I själva verket är det, Jesus ber oss om, möjligt. I världen finns det för mycket våld, för mycket orättvisa, och därför kan man inte komma över denna situation, om man inte svarar genom att erbjuda en kärlek som går utöver. Ännu mer kärlek, ännu mer godhet. Detta "ännu mer" kommer från Gud, från hans barmhärtighet, som blev till kött i Jesus. Denna kärlek är det enda, som kan väga över världens vågskål, från ont till gott. Detta gör han genom att starta från den lilla, men avgörande världen, som människans hjärta är.
Naturligtvis är den här sidan i evangeliet det kristna ickevåldets magna charta. Det innebär inte att man ska ge vika och underkasta sig för det onda, vilket är en falsk tolkning av "vänd andra kinden till" (Lul. 6,29). Det innebär istället att man ska besvara det onda med det goda (Rom. 12, 17-21), och på det viset bryta den onda kedjan. Förstår man detta förstår man att det kristna ickevåldet inte är en taktiskt beteende, det är människans sätt att vara på, en del av hennes person. Då följer människans attityd övertygelsen om att Gus kärlek och kraft räcker, och hon agerar utan att vara rädd för att bemöta det onda med endast två vapen, Kärlek och Sanning. Att älska sin fiende är kärnan i den kristna revolutionen, en revolution som inte grundar sig på ekonomiska och politiska strategier. Kärlekens revolution, som inte avgörande bygger på den mänskliga förmågan att älska. Den bygger istället på en Guds gåva man får ta emot, då man med tillit, utan förbehåll, anförtror sig till Hans barmhärtiga godhet. Detta var evangeliets nyhet, som förändrade världen utan att göra oväsen. Detta gör de minsta till hjältar, de som tror på Guds kärlek och sprider den även om det kostar dem livet.
Påven fortsatte tala om den stundande fastan:
Fastan som börjar nästa onsdag, med Askonsdagens ritual, är en gynnsam tid för det kristna att omvända sig allt djupare till Kristus kärlek. Vi ber Jungfru Maria, som var en trogen lärjunge till Frälsaren, att hjälpa oss tillåta att bli erövrade av den kärleken och lära oss att älska såsom Han älskade oss.
Efter Angelus budskapen kom påvens sedvanliga hälsningar, och först vänder han sig till Orienten som häromdagen firade sitt nyår. Han önskar dem ett år fyllt av frid och välgång med glädje i familjens gemenskap.
Sedan uttrycker påven sin närvaro i den svåra stund som Guinea i Afrika befinner sig i. Biskoparna där har meddelat att de är oroliga över den sociala paralys som härjar, med strejker, våldsreaktioner och många dödsoffer. Jag uppmanar till respekt för de mänskliga rättigheterna, och lovar er mina böner för att nationen med dialog ska kunna komma över krisen.







All the contents on this site are copyrighted ©.