2006-12-27 16:28:59

Påvens bok om Jesus


Den första delen av Benedictus XVI:s bok om Jesus kommer ut under våren. Boken bär titeln "Jesus från Nazareth. Från dopet till transfigurationen." Påven skriver själv i en presentation till boken att det inte handlar om en lärobok. Han vill inte berätta hur det är. Snarare är boken resultatet på en lång inre vandring. Det är mitt personliga sökande efter Herrens ansikte, skriver han, och därför är varje man fri att säga emot eller ha en annan uppfattning.
Det är den historiska Jesus jag valt att skriva om, säger han, Jesus i evangelierna. Detta för att jag är övertygad om att den person vi möter i evangelierna är mycket mer logisk ur historisk synvinkel och mycket lättare att förstå, än de rekonstruktioner vi fått av Jesus de senaste årtiondena.
I min ungdom på 30- och 40-talen kom det ut en serie entusiastiska böcker om Jesus. Några av författarna var Karl Adam, Romano Guardini, Franz Michel William, Giovanni Papini, Jean Daniel-Rops. I alla dessa böcker är bilden av Jesus förknippad med den vi får i evangelierna. Hur han levde på jorden, och hur Han, samtidigt som Han var sann människa, förde Gud till människorna. Och som Son till Fadern var Han samtidigt ett med Gud. På detta vis, genom människan Jesus, blev Gud synlig, och på det viset blev den rätta bilden på den äkta människan tydlig.
Sen 50-talet förändrades situationen. Klyftan mellan den historiska Jesus och trons Jesus blev allt större. Utvecklingen av den kritiska forskningen ledde till alltmer subtila skillnader som fick till följd att bilden på Jesus, som tron på Jesus baserar sig på, blev oviss, med svårdefinerade konturer. Jesus fick motsägelsefulla roller..... den revolutionäre, romarnas fiende, som bryter mot makten och misslyckas för att slutligen förorsaka sin egen undergång. Dessa roller avspeglade framför allt författaren och hans ideal. Även om misstron till denna typ av beskrivningar växte efter hand, hade de lett till att bilden av Jesus var ännu mer fjärran. Förvirringen ökade med vissheten om att det är så lite vi faktiskt vet om Jesus. Då denna ovisshet tränger in i vårt kristna medvetande är det dramatiskt för tron, och vår intima vänskap med Jesus.
Så skriver Joseph Razinger som inledning för att förklara sin metod på tolkningen av Jesus i Nya Testamentet.
Han fortsätter: Jag har tillit till evangelierna, och jag har velat presentera Jesus i evangelierna som den sanne Jesus, som den "historiske Jesus" i ordets mening. Just för att jag tycker att Jesus historiskt sett är en klok och övertygande person. Om man läser ur historiskt perspektiv ser man en man och en väg som är värd tillit, man finner att trots att det finns många olikheter i skriftena i nya testamentet, finns ett djupt samförstånd dem emellan.
Jag vill att läsaren ska förstå att jag inte skrivit denna bok för att gå emot modern bibeltolkning. Jag har endast försökt gå bortom den historiska-, kritiska- tolkningen och med nya metodiska kriterier tolka Bibeln teologiskt. Detta kräver naturligtvis att tron får en plats, men utan att alls avstå från det historiska värdet.
Boken är den första som Joseph Razinger ger ut som påve. Han började jobba på den under sommaren 2003 då han fortfarande var kardinal. Sen han blev påve har han använt varje ledig stund till boken. Nu kommer den första delen på verket ut, de 10 kapitlen, som går från Jesus dop till Petrus bekännelse och transfigurationen.











All the contents on this site are copyrighted ©.