2006-12-04 11:30:19

Under advent kommer Gud till oss, för att bo bland oss, sa Påven vid söndagens Angelusbön


Påven började sin Angelusbön med att tacka Gud för resan till Turkiet som fullbordats utan problem. I den kände jag mig stödd och beledsagad av alla kristna. Han tackade även organisatörerna , de turkiska myndigheterna och det kära turkiska folket som mött honom med så stor gästvänlighet.
Men främst av allt gick Påvens tankar till den lilla gruppen av kristna som bor i Turkiet. Och jag tänker på dem speciellt medan vi idag går in i Adventstiden. Jag har fått möta och fira mässa med dessa våra bröder och systrar som ofta har det svårt. Det är en liten skara, fylld av entusiasm och tro som verkligen upplever adventstiden i hopp. Under advent talar liturgin ofta om att Gud kommer till oss, han kommer för att bo bland oss och inom oss. Han kommer för att avkorta avstånden som skiljer oss åt , han kommer för att försona oss med varandra och med honom. Han kommer i mänsklighetens historia och knackar på vår port för att ge oss frid. Därför är adventstiden hoppets tid då de troende väntar på honom i bön och kärlek. Må Kristi jul närma sig och fylla alla hjärtan med glädje, frid och fred.
För att leva denna adventstid på bästa sätt leder oss liturgin mot Maria och tillsammans med henne kan vi vandra mot grottan i Betlehem.. När Gud knackade på porten till hennes unga liv, tog hon emot honom med tro och kärlek. Låt oss följa henne så att Gud som nu kommer, i oss alla finner ett öppet hjärta som Han kan fylla med sina gåvor.
Ute på Peterplatsen väntade en enorm folkmassa på Påvens hälsning och bland dem fanns en stor skara ungdomar från Fokolarirörelsen.som fick Påvens välsignelse.
Till de engelsktalande pilgrimerna sade Påven: "Jag är glad över att hälsa alla engelsktalande pilgirmer och besökare vid denna Angelusbön. Idag , den första adventssöndagen , börjar kyrkan ett nytt liturgiskt år. Evangeliet talar om Kristus, människosonen, och ber oss att förbereda våra hjärtan för att möta honom. Må advent bli en reningens tid som leder mot kärlek, medan vi med hopp ser mot gryningen av hans ankomst. Jag önskar er alla fina dagar i Rom och en välsignad söndag.
En speciell hälsning gick även till alla som fölljde Påvens Angelusbön på radio och TV , till alla körer som kommit för att sjunga i Rom under adventstiden och till det beundransvärda handollslaget från staden Vicenza, som spelar sina matcher i rullstol.







All the contents on this site are copyrighted ©.