2006-11-01 16:48:18

Vad betyder "evigt liv", frågade Benediktus XVI vid allhelgonadagens Angelusbön


Vid Anglusbönen på alla helgons dag frågade sig Påven vad evigt liv betyder för dagens människor. Väntar den moderna människan fortfarande på evigt liv eller tror hon det hör till en svunnen mytologi. Även om det moderna livets rytm gör det svårt att tänka på Gud som protagonist i historien kan vi ändå inte undertrycka vår länk med de högre tingen.. Inför enigmat med döden, är hoppet för många om att vi får mötas efter döden ändå en verklighet, liksom att så många även tror på att den yttersa domen ska skipa definitiv rättvisa bland människorna.
Påven sluade med de sedvanliga hälsningarna till olika grupper och med att välsigna “dialogens fackla”, som kommit från Algeriet till Rom i den Helige Augustinus spår.
Före Angelusbönen hade Benediktus XVI firat en högtidlig mässa i Peterskyrkan. I sin predikan talade han givetvis om helgonen. Men de är inte en utvald kast, sade han, utan en oräknelig massa. Till dem hör inte bara de allmänt erkända helgonen, utan alla döpta, från varje epok och nation, som med kärlek och trohet följt Guds vilja. Hos en stor del av dem känner vi inte till deras anleten eller namn, men med trons ögon kan vi se dem lysa som stjärnor till Guds ära på hans himmel. Men, sa Påven, bland dem finns även rebeller.
Men vad tjänar vår vördnad för helgonen till? Jo, om vi ser mot deras exempel väcker det inom oss en stor önskan att likna dem och att leva nära Gud. Att vara helig innebär att leva nära Gud i hans familj, bland hans vänner.
Men hur blir man helig? frågade Påven vidare. Inte genom märkliga handlingar utan genom att lyssna till Kristus och följa honom. Och genom att avstå från sig själv. Med Kristus blir allt möjligt. Även en kamel kan passera genom ett nålsöga med hans hjälp. Helgonen måste för oss bli levnadsmönster och vi ber till dem för att de ska hjälpa oss, så att vi med generositet kan svara på Guds kallelse.
Påven bad under mässan för alla de kristna ute i världen som möts av fientlighet och hat och som förföljs för sin tro.








All the contents on this site are copyrighted ©.