2006-09-27 16:54:21

Benedictus XVI: Turism kan främja dialog


Mellan 30 och 40.000 människor samlades på Petersplatsen till Benedictus XVI allmänna audiens, då påven återupptog sin katekes om de tolv apostlarna efter att de senaste veckorna dominerats av hans resa till Bayern 9-§4 september och inte minst hans omdiskuterade föreläsning i Regensburg den 12 september. Förutom aposteln Tomas, känd som tvillingen eller tvivlaren, uppmärksammade påven också världsdagen för turism som firades på onsdagen, och sade att turism kan överbrygga klyftor mellan kulturer och främja dialog mellan världens olika folk.

-Jag hoppas att turismen allt mer skall främja dialog och ömsesidig respekt mellan kulturer och så bli en öppen dörr till fred och harmonisk samlevnad, sade påven på italienska.

Dialog var också temat för Benedictus XVI:s möte i måndags med ambassadörer från muslimska länder, då han betonade att dialog mellan kristna och muslimer blir avgörande för mänsklighetens framtiden och att de också måste samarbeta för människans värdighet och rättigheter.

Påven fortsatte sin katekes om apostlarna med att reflektera över Tomas, också känd som tvillingen eller tvivlaren.

-Det är framför allt i Johannesevangeliet som vi kan läsa om Tomas, sade Benedictus XVI I sin korta sammanfattning på engelska.

-Vid en farlig tidpunkt i vår Herrens liv, när han beslöt att besöka Lasaros i Betania, var det Tomas som sade: ”Låt oss gå med för att dö med honom”. Han visar att det viktigaste är att aldrig vara långt från Jesus. En kristen människas liv är ett liv som tillbringas tillsammans med Herren, betonade påven.

-Vid den sista måltiden, fortsatte påven, är det Tomas som säger: ”Herre, vi vet inte vart du går. Hur kan vi då känna vägen?” Hans fråga leder till det berömda svaret: “Jag är vägen, sanningen och livet.” Det säger Jesus också till oss idag, sade påven.

-Det finns en annan episod i Tomas liv som vi alla känner till, fortsatte han: när Tomas, som vi här kallar “tvivlaren”, säger: “ Om jag inte får se spikhålen i hans händer och sticka fingret i spikhålen och sticka handen i hans sida tror jag det inte”. Men när Jesus sedan visar sig för honom uttalar han den mest strålande trosbekännelsen i hela det Nya testamentet: “Min Herre och min Gud!”

-Låt oss finna uppmuntran i Tomas liv, sade påven till sist, för (Tomas) tröstar oss i vår osäkerhet och visar oss att tvivel kan leda till andlig tillväxt. Han hjälper oss att låta Jesus lära oss den sanna meningen i en mogen tro, och han uppmuntrar oss att fortsätta vara Kristi lärjungar!








All the contents on this site are copyrighted ©.