2006-09-11 14:53:10

Påven i München: Afrika och Asien skräms av förnuftstro som utesluter Gud


-Jag skulle vilja berätta om mina erfarenheter av möten med biskopar från hela världen, sade Benedictus XVI till de 250.000 människorna som samlats till söndagens utomhusmässa i München.

-Den katolska kyrkan i Tyskland är storslagen i sina sociala aktiviteter och i sin villighet att hjälpa till där det behövs. Under sina besök i Rom berättar ofta biskopar, som nu senast biskoparna från Afrika, med tacksamhet om de tyska katolikernas generositet. .... Men ibland säger biskopar från Afrika så här: “Om jag lägger sociala projekt i Tyskland öppnas genast alla dörrar. Men om jag kommer med en ett projekt för evangelisation möter jag mest reservationer.” Uppenbarligen menar en del att det är bråttom när det gäller sociala projekt, medan sådant som rör Gud eller den katolska tron är mer speciellt och mindre viktigt. Ändå upplever dessa biskopar att man måste prioritera evangelisationen, sade påven, och kommenterade: där vi bara ger människor tekniska färdigheter och redskap, där ger vi dem för litet. Då följer snart våldet, sade han.

-Folken i Afrika och Asien beundrar våra tekniska prestationer och vår vetenskap, men samtidigt skräms de av en typ av förnuftstro som helt utesluter Gud från människans synfält och som menar att detta är det mest sublima förnuftet som man måste påtvinga också deras kulturer. Det sanna hotet mot deras identitet är inte den kristna tron, utan förakt för Gud och den cynism som ser det som en frihet och rättighet att skymfa det heliga, och som ser nyttan som högsta moraliska kriterium för forskningen. Kära vänner, sade påven, denna cynism är inte den typ av tolerans och kulturell öppenhet som folken förväntar sig och som vi alla önskasr! Den tolerans som vi behöver omfattar gudsfruktan – respekt för det som är heligt för andra. Denna respekt för det som andra anser heligt förutsätter att vi själva på nytt lär oss gudsfruktan. Denna känsla av respekt kan skapas på nytt i västvärlden bara om tron på Gud växer på nytt, om Gud på nytt blir närvarande för oss och bland oss.

-Denna tro tvingar vi inte på någon. En sådan proselytism strider mot kristendomen. Tron kan bara utvecklas i frihet. Men vi vädjar till människornas frihet att öppna sig för Gud och att lyssna till honom.

-Världen behöver Gud. Vi behöver Gud. Vilken Gud? frågade sig påven, och svarade att den Gud vi behöver är Jesus som dog på korset.

-Hans hämnd är korset: att säga nej till våld och älska ända till slutet. Detta är den Gud vi behöver. Vi brister inte i respekt för andra religioner och kulturer och för deras tro om vi med hög röst bekänner klart och tydligt den Gud som svarar på våld med sitt eget lidande, som hejdar och begränsar det onda och dess makt med sin barmhärtighet.








All the contents on this site are copyrighted ©.