2006-09-06 16:10:23

Benediktus XVI i röd hatt talar om Filippos


Solen gassade idag på Petersplatsen dit det kommit circa 25 000 pilgrimer och turister för att se och lyssna till Påven. Och idag fick dom som fotograferade verkligen färgglada foton, för Påven hade satt på sig en hatt med stora röda brätten för att skydda sig mot solen.. Det var samma slags hatt som Påven Johannes XXIII gärna bar och det verkar som om vår Påve med entusiasm plockar fram tidigare påvars huvudbonader. I vintras kom han klädd i en röd luva , en traditionell huvudbonad under vintern för påvarna förr i tiden , som man ibland kan se på äldre målningar.
Påven fortsatte idag att tala om apostlarna och den här gången var det aposteln Filippos tur . Även om han var jude bar han ett grekiskt namn. Han kom från Betsaida. Påven påminner nu om hur Filippos en dag möter en man som heter Natanael och berättar för honom att han funnit mannen som profeterna skrivit om , men fick av Natanael det skeptiska svaret: Kan det komma något gott från Nazaret ? Filippos visar sig enveten och säger ”Kom och se!” Redan med dessa två verb börjar Filippos vittna om Kristus, och han nöjer sig inte med att berätta vad han sett utan vill att den andre ska följa med och se själv.
Jesu valde de tolv apostlarna för att de alla skulle leva tillsammans med honom, dela hans liv, lära sig av honom och lära känna honom väl. De skulle inte bara se ”Mästaren” i honom utan även vännen och brodern.
Och det var till Filippos som Jesus ställde frågan hur man skulle kunna skaffa bröd åt alla människorna som kommit för att lyssna till honom. Filippos som var en praktisk man svarade genast att inte ens om man köpte bröd för 200 denari skulle det räcka åt alla. Sen vet vi hur berättelsen fortsatte med att Jesus gjorde ett under inför alla och mångdubblade de fem bröden så de räckte till alla de församlade.
Under den sista måltiden finner vi åter Filippos som ber Jesus att även visa honom den himmelske Fadern. Jesus svarar då till Filippos: Känner du mig inte ännu? Den som ser mig ser även Fadern.. Jag är i fadern och fadern är i mig..
Gud, säger Påven, har visat sig för oss som människa i Jesu gestalt och vi behöver bara se på hans anlete för att se på Gud. När Påven talar om Kristi anlete minns han givetvis det heliga anletet i klostret i Manoppello som han besökte för få dagar sedan.
Det är evangelisten Johannes som skriver orden om Kristus och fadern, men han avslöjar inte om Filippos verkligen förstod innebörden i Kristi ord..
Vad hände sedan med Filippos efter Kristi död? Förmodligen kom han till Grekland där han vittnade om Kristus och man tror att han slutade sin tillvaro som martyr, antingen korsfäst eller stenad. Vad vi ska lära av Filippos, säger Påven , är att i Kristus se den himmelske Fadern. Om vi inte lär oss det reflekteras vi tillbaka mot oss själva som i en spegel och sen blir vi bara ensammare och ensammare.
I sin hälsning på engelska vände sig Påven även till en dansk grupp från S.Josefs Institut i Köpenhamn.
Påven visade sin glädje över den kommande resan till Tyskland och bad alla de församlade att enas i bön med honom inför resan ”Följ mig, kära vänner på detta besök som jag anförtror åt den Heliga Jungfrun! Må hon leda mina steg och låta det tyska folket få gå en ny vår till mötes både gällande tron och den kulturella utvecklingen.
Påven slutade med att önska alla ungdomar kraft och styrka inför det nya skolåret som nu börjar.








All the contents on this site are copyrighted ©.