2018-03-23 10:42:00

Pave ved morgensmesse: Guds kærlighed er som en moders og faders


Pave ved morgensmesse: Guds kærlighed er som en moders og faders
 
Under messen torsdag morgen i Casa Santa Marta sagde pave Frans, at det at gå til skrifte ikke er som at gå til hen til vaskemaskine for at få vasket snavset væk, men det er at modtage Guds kærlige omfavnelse.
 
Som vi nærmer os den hellige uge, gentog paven, at Herren som altid er trofast, og at han aldrig glemmer os, og det, understregede han, giver os grund til at glæde os og håbe.
 
Med henvisning til dagens første liturgiske læsning fra 1. Mosebog, mindede paven om Guds løfte om at holde sin pagt med Abraham, en pagt, sagde paven, som han vil huske for evigt.
 
Guds kærlighed er så inderlige som en moders og en faders
 
Guds "inderlige kærlighed", sagde Francis, er af sådan en karakter, at han aldrig vil glemme. 
I den forbindelse mindede paven om de blå og lilla “forglem-mig-ej’er”, som man giver i Argentina på Mors dag, og sagde, at de lilla er til de mødre, der er afdøde:
"Guds kærlighed er som en moders kærlighed. Han glemmer os aldrig. Aldrig. Han er trofast mod sin pagt. Dette giver os sikkerhed og selv i allervanskeligste øjeblikke kan vi være sikre på, at han ikke har glemt os, sagde han.
 
At gå til skrifte er ikke som at gå til vaskeri
 
Guds trofasthed, fortsatte pave Frans, fører os til glæde. Ligesom Abraham kommer vores glæde af at vi kan glæde os over håbet, fordi vi alle ved, at selv om vi ikke er trofaste, så er Gud det:
 
"Gud kan ikke forkaste sig selv, han kan ikke forkaste os, han kan ikke forkaste sin kærlighed, og han kan ikke forkaste sit folk" sagde paven: "fordi han elsker os og det er Guds trofasthed".
 
Derpå reflekterede Frans over det faktum, at når vi søger efter forsoningens sakramente, må vi ikke gøre ligesom når bruger vaskemaskine til at vaske snavset væk: "Nej. Vi går til skrifte for at modtage denne trofaste Guds kærlighed, som altid venter på os. Altid".
Glæde i håb.
 
Afslutningsvis talte pave Frans om dagens evangelielæsning, hvor de skriftkloge ville kaste sten på Jesus for at "overskygge opstandelsens sandhed" og mindede de troende om at glæde sig over håb, fordi Gud aldrig vil lade dem være alene, men elsker dem ligesom en mor eller en far gør.







All the contents on this site are copyrighted ©.