2017-11-27 11:50:00

Paavi: Messu tuo Kristuksen uhrin läsnäolevaksi


Messu on Kristuksen uhrin elävä muisto, totesi paavi Franciscus opetuspuheessaan keskiviikkona 22. marraskuuta. Ohessa ote paavin katekeesista:

”Jatkaessamme katekeesia messusta voimme kysyä: mikä messu perimmältään on? Messu on Kristuksen pääsiäissalaisuuden muisto. Se tekee meidät osallisiksi hänen voitostaan synnistä ja kuolemasta sekä antaa elämällemme täyden merkityksen.

Käsittääksemme messun arvon meidän on tämän vuoksi ymmärrettävä ’muiston’ raamatullinen merkitys. ’Muiston vietto ei ole Raamatun ajatustavan mukaan pelkkää menneisyyden tapahtumien mieleen palauttamista, vaan niiden suurten tekojen julistamista, joita Jumala on tehnyt ihmisille. Nämä tapahtumat tulevat eräällä tavalla läsnäoleviksi ja uudelleen eläviksi, kun niitä vietetään liturgiassa. Tällä tavalla Israel ymmärtää Egyptistä vapautumistaan: joka kerta pääsiäistä vietettäessä vapautumiseen liittyvät tapahtumat tulevat uskovien muistiin läsnäoleviksi, jotta he muokkaisivat elämänsä näiden tapahtumien mukaisesti’ (Katekismus 1363).

Jeesus Kristus on kärsimyksellään, kuolemallaan, ylösnousemuksellaan ja taivaaseenastumisellaan saattanut pääsiäisen täyttymykseen. Messu on hänen pääsiäisensä muisto, hänen ’exoduksensa’, jonka hän on täyttänyt meidän vuoksemme, vapauttaakseen meidät orjuudesta ja johtaakseen meidät iäisen elämän luvattuun maahan. Kyseessä ei ole pelkkä muisto vaan enemmän: kaksituhatta vuotta sitten tapahtunut tuodaan läsnäolevaksi. Vatikaanin toinen kirkolliskokous opettaa: ’Joka kerran, kun alttarilla vietetään ristinuhria, jossa ’meidän pääsiäislampaamme, Kristus, on teurastettu’ (1 Kor. 5:7), toteutetaan meidän lunastustamme’ (Lumen Gentium, 3).

Kun astumme kirkkoon viettämään messua ajatelkaamme tätä: astun Golgatalle, jossa Jeesus antaa elämänsä minun vuokseni”.








All the contents on this site are copyrighted ©.