2017-02-21 08:41:00

Påvens till förortsförsamling: Bön, motgift mot hat


Påven Franciskus besökte en församling i Roms förort på söndagseftermiddagen. Församlingen heter Santa Maria Josefa del Cuore di Gesù och ligger i den östra förorten Ponte di Nona där det råder fattigdom och arbetslöshet. För 15 år sedan besökte Johannes Paulus II samma församling då kyrkan var nybyggd. Detta var påven Franciskus trettonde församlingsbesök i sitt stift. I sin predikan sa påven bad påven om att ta en helig väg i livet och be om nåden att inte vara bittra och att kunna be för våra fienden.

Påvens eftermiddag var full av möten med församlingsbor och han talade fritt under predikan om söndagens texter Ni skall vara heliga, ty jag, Herren, er Gud, är helig och Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig. Men vilken är helighetens väg? Påvens förklaring var konkret: Hämnas inte, för det är inte kristet. Orden Du kommer få betala för detta är inte ett kristet sätt att prata på. Vägen är förlåtelse och att glömma bort förolämpningar.

Påven förklarade att stora krig innebär massaker av människor, av barn och allt hat som finns i världen är samma hat som vi bär mot någon i våra hjärtan. Hatet är alltid detsamma även om det i kriget är förstorat. Att i hjärtat förlåta är vägen till helighet och om alla män och kvinnor i världen lärde sig det skulle det inte finnas krig. Kriget börjar med bitterhet och viljan att hämnas och ge igen. Detta sätt att se det på förstör familjer, vänskap och kvarter.

Gud är storsint, Gud har ett stort hjärta och han är barmhärtig och förlåter och om Han är helig och perfekt måste vi vara barmhärtiga, heliga och perfekta som Han.

Påven talade om vikten av att förlåta alla även dem som har gjort det mest hemska saker, som att döda barn. Men vi måste förlåta och be för dem så att de omvänds. Be för att Herren ändrar på livet. Bönen är hatets och krigets motgift. Tänk på alla familjer som har förstörts på grund av arvskonflikter sa påven. Därför ska vi varje dag be om nåden att inte vara bittra, nåden att be för våra fienden och dem som inte tycker om oss och om fredens nåd. Då vinner det goda över det onda och vi går på helighetens väg.








All the contents on this site are copyrighted ©.