2017-02-16 09:02:00

Ikke gå i dialog med djevelen! Paven i Sankta Marta


Ikke gå i dialog med djevelen! Han snakker deg rundt. Og ikke gjem deg for Gud. Når du blir fristet, så gå til Gud og la ham se deg, slik du er. Det er bare han som kan hjelpe deg. Disse rådene ga pave Frans under morgenmessen fredag 10. februar i Sankta Marta-kapellet. Han tok utgangspunkt i dagens tekst om hvordan Eva ble fristet av djevelen:

Slangen var listigere enn alle ville dyr som Herren Gud hadde laget. Den sa til kvinnen: «Har Gud virkelig sagt at dere ikke skal spise av noe tre i hagen?» Kvinnen sa til slangen: «Vi kan spise av frukten på trærne i hagen. Men om frukten på treet som står midt i hagen, har Gud sagt: Dere må ikke spise av den og ikke røre ved den; for da skal dere dø.» Da sa slangen til kvinnen: «Dere skal slett ikke dø! Men Gud vet at den dagen dere spiser av den, vil øynene deres bli åpnet, og dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.» Nå fikk kvinnen se at treet var godt å spise av og en lyst for øyet – et forlokkende tre, siden det kunne gi innsikt. Så tok hun av frukten og spiste. Hun ga også til mannen sin, som var sammen med henne, og han spiste. Da ble øynene deres åpnet, og de skjønte at de var nakne. De flettet sammen fikenblader og bandt dem om livet.
Da hørte de lyden av Herren Gud som vandret omkring i hagen i den svale kveldsbrisen. Og mannen og kvinnen gjemte seg for Herren Gud blant trærne i hagen. (1 Mos 3,1-8)

Pave Frans bemerket at fristelsen er noe av det første som skjer både ved skapelsen, når det er Eva og Adam som blir fristet, og ved ny-skapelsen, når det er Jesus som blir fristet (Matt 4,1-11).

Det står at «slangen var listigere», sa paven. Og Jesus kaller djevelen for «løgnens far» (Joh 8,44). «Når djevelen prøver å lure et menneske, gjør han det ved å forsøke å få i stand en dialog». Eva går inn på det djevelen sier, «hun får tillit til ham, begynner å snakke med ham, og skritt for skritt, får han henne dit han vil».

Djevelen prøver å gjøre «det samme med Jesus i ørkenen. Han kommer med tre forslag til ham». Han sier som så: «Du er sulten, det er det en stein. Du er Gud, så gjør steinen til brød! Du har kommet hit for å frelse alle: masse arbeid og et fryktelig slit! Kom heller med meg til tempelet og kast deg ut uten fallskjerm! Du lager en fin forestilling, alle tror på deg og på en halvtime er alt over!». Jesus går ikke med på dette, og så «viser djevelen ham hele verden» og sier rett ut «tilbe meg, og jeg vil gi deg alt dette!». Men med Jesus kommer han ingen vei.

Pave Frans ba oss legge merke til hva det er Jesus gjør når han blir fristet: Han svarer ikke djevelen med egne ord, men med Guds ord som han henter fra Det gamle testamentet. For med djevelen kan man ikke ha noen dialog.

Eva derimot var «naiv», forklarte paven. Og hun trodde at hun kunne bli til gudinne; hennes synd var avgudsdyrkelse. Det gikk galt: «Hun og mannen endte opp nakne, uten noe som helst». For «djevelen er en bedrager, han lover alt og lar deg stå naken igjen».

For oss alle begynner fordervelsen i det små. «Nei da, det er ikke sant at du vil få vondt av denne frukten», beroliger djevelen Eva. «Bare spis den, det er så lite, og ingen vil legge merke til det. Bare spis!». Og slik «faller vi litt etter litt i synd».

«Vi må holde øynene åpne og be Herren om hjelp. For alene kan vi ikke klare oss», sa paven. Han påpekte også at Adam og Eva gjemte seg for Herren. «For fristelsen får deg til å gjemme deg for Herren. Du går din vei med skylden, med synden, med fordervelsen, langt vekk fra Herren.» Og da «trengs Jesu nåde for å kunne vende tilbake og be om tilgivelse, slik den bortkomne sønnen gjorde». «I fristelsen må vi ikke gå i dialog. Vi må be: ‘Hjelp meg, Herre, jeg er svak. Og jeg vil ikke gjemme meg for deg’».

 








All the contents on this site are copyrighted ©.