2016-10-13 09:14:00

Exorcist: Evangeliet, bön och sakrament vinner över Djävulen


Påven Franciskus talar ofta om Djävulen i sina predikningar. Han har sagt: ”Man får oss att tro att Djävulen är en myt, figur och idén om det onda. Men Djävulen finns och vi måste kämpa mot honom”.

Många lider av Djävulens verk och kämpar mot honom. Vatikanradion har talat med kapuccinerpater Paolo Carlin, som är exorcist i Ravenna och Faenza stift i Italien och språkrör för Internationella exorsistföreningen.

Han berättar att de som lider av Djävulens verk ofta gör det i hemlighet för att de tas inte emot och blir inte förstådda. De klassas som mentalsjuka. Men det är en verklighet.

Många ser Djävulen som något från Medeltiden. Pater Carlin berättar att Satan vill få människan att tro att han inte finns men Satan är vår största ovän för att han är avundsjuk och svartsjuk till sin natur. Tidigare var pater Carlin frågande till detta men efter att klart och tydligt ha sett Satan verka vet han att han finns. Han säger att vi måste kämpa mot denna fiende om vi vill vara kvar i tron på Herren. Annars hamnar vi i hans fälla och han vet hur han ska lura oss, för att han är  en listig, lömsk och subtil frestare.

Hur ska vi då värna oss från Djävulen? Pater Carlin säger att vi har de tre verktyg som Jesus har gett oss: lyssna, dialog, möte.  Lyssna till Evangeliet för att det befriar oss från tvångstankar av förtvivlan, förvirring, oordning, rädsla och ångest som kommer just från Djävulen. Men om människans tankar är fyllda av Guds ord får han inte plats. Jesus jagade bort Satan genom skriften som avmaskerade honom genom sanningens ljus. Dialogen kommer genom den ärliga bönen säger pater Carlin och inte genom ett rabblande av den. Bönen är att tala med Herren, inte utföra metoder. För att lyssna till Herren betyder att gå in i tankebanan som förs fram i Evangeliet. I sakramenten möter vi Jesus personligen för de härör från Hans offer på korset och Hans uppståndelse då Jesus erövrade allt ont och lidande. Den kristne är aldrig rädd och blir aldrig deprimerad för att den vet att Jesus har vunnit kampen mot det onda.

Hur gör man då när man är förtvivlad? Man lägger den i Guds händer, säger pater Carlin och att det därför är viktigt att möta Gud i sakramenten i vardagen för då lever vi i Hans kraft och ljus. Paradoxalt nog blir vi starkare på detta sätt än Satan, trots att vi är mindre än honom – han är ju en äkta ängel. Pater Carlin säger att inte för inte blir Satan rasande när vi åkallar Jungfru Maria. Hon var människa, men till skillnad mot honom  löd hon och sa Ja till Gud och var helt ren och obefläckad och förenad med Gud. Djävulen kan inte råda över Jungfru Maria, som han kallar ”Hon där” och de som tillber henne och blir rädd när han inte längre kan verka i människan och säger: “Nu kan jag inte göra mer, för ”Hon där” skyddar honom”.

 

 








All the contents on this site are copyrighted ©.