2016-08-30 14:28:00

"Vi är kyrkans ögon som gråter" Pater Basilio OSB reflekterar efter jordbävningen


En vecka efter jordbävningen i centrala Italien har antalet dödsoffer stigit till 292 och 10 personer saknas fortfarande. Efter det första skalvet som nådde 6,3 på Richterskalan, har ytteligare 2633 skalv registrerats och av de har flera hundra varit över 3.0. Detta har försvårat hjälparbetet i de drabbade områdena där man så fort som möjligt vill begrava sina avlidna, bygga upp preliminära undervisnings och sjukvårdsanläggningar, och börja återuppbyggandet av byarna.

En av de drabbade städerna är Norcia, den Helige Benedicts födelseort, som ligger mycket nära epicentrumet för det första skalvet. Staden räknar inga dödsoffer men flera byggnader är skadade. Ett av de är klostret och klosterkyrkan i stadens centrum som benediktinerna lever i. Det är det antika benediktinklostret som grundades på 100-talet och som munkarna hade fram till början av 1800-talet då Napoleons lagar tvingade kommuniteten att lämna klostret. Föst år 2000 återvände benediktinerna till Norcia då pater Cassian Folsoms OSB, nygrundade benediktingren gav nytt liv till det gamla klostret i Norcia. Där lever de sitt liv i bön och arbete, och har nyligen börjat tillverka ett klosteröl, birra Nursia. 

Natten mellan tisdagen och onsdagen var bröderna i koret i bön klockan 3,36 så det kraftiga skalvet kom. Det tog sig ur kyrkan medan murbruk föll omkring dem. Trots att ingen av deras byggnader rasade skadades de så pass att det var riskfyllt att vistas i de och munkarna begav sig till Rom där benediktinerna i Sankt’Anselmo hyste dem.

Under dagarna i Rom firade de mässan i församlingen Trinita’ dei Pellegrini, där man firar mässan i den extraordinära formen. Under söndagens predikan talade pater Basilio Nixen OSB om hur kommuniteten har reflekterat efter erfarenheten av jordbävningen.

”I evangeliet hörde vi hur Kristus återupplivar en ung man som hade avlidit. Vi förstår och vördar samtidigt Kristi egen uppståndelse, eftersom vi ser att den som har förmågan att ge liv åt de döda även kan uppstå från de döda. Vi ser också Gud Allsmäktiges fantastiska kraft som kan förvandla allt dött till liv, och ur det djupaste onda, något gott som är ännu större och mer fullkomligt.”

”Vi behöver inte söka långt för att inse att döden är en sorglig del av vår jordiska verklighet. Alla har vi under de senaste dagarna följt den tragiska jordbävningen som drabbade centrala Italien. Hundratals döda, många skadade, och katastrofala skador i staden Amatrice och andra tätorter. Den antika staden Norcia, Sankt Benedicts födelseort, ligger mycket nära skalvets epicentrum och den har fått allvarliga skador, men tack och lov inga dödsoffer.”

”Vi munkar i Norcia ber och försöker förstå den andliga innebörden av händelser. Vårt kloster och vår basilika har skadats, och vi var tvungna att ta vår tillflykt i Rom. Några munkar har återvänt och arbetar hårt för att bygga upp tält där vi kan återuppta vårt vanliga liv”, sa parter Basilio och tackade för all hjälp och det gästfria bemötandet i Rom.

”Denna generositet som har vistats oss och de jordbävningsdrabbade är något av det vackraste som Gud har gett upphov till denna olycka. Dagens evangelium, och i synnerhet med den tolkning som kyrkofäderna erbjuder oss, hjälper oss att fördjupa oss och förstå den andliga innebörden av jordbävningen. Enligt denna tolkning representerar den unge avlidne, själen som är död av synd. Modern som gråter över sin döda son är kyrkan som gråter över hur hennes barn hotas av den eviga döden om de inte omvänder sig. Kristus utför i sin stora barmhärtighet, ett mirakel som är större än den kroppsliga återuppståndelsen, han låter själen som är död av synd återvända till ett liv i nåd. Detta är anledning till stor glädje i kyrkan. Sankt Augustinus säger ”modern gläd över sin sons återuppståndelse, medan Moderkyrkan gläds varje dag av att se sina barn återuppstå andligt. Den sonen hade endast dött kroppsligt, de andra hade dött i själen.””

”För att återuppstå till ett liv i nåd måste vi vädja till Herren med tårar, för när han ser våra tårar är han motus misericordia, berörd av medlidande. Den helige Ambrosius säger i detta avseende: "Om din synd är så svår att du inte kan rena den med dina tårar, då gråter den heliga Moderkyrkan för dig och du ska återuppstå även du för att förkunna livets ord.””

”Vilken är då den andliga innebörden i jordbävningen? Medan vi med rätta sörjer de avlidna i jordbävningen, beklagar den skada som åsamkats, och drivs till att hjälpa till i återuppbyggandet av de olika inblandade städerna, både genom våra böner och konkreta bidrag, så måste vi sörja den andliga död som hotar många själar att förlora det eviga livet, inklusive våra, och förenade med den heliga Moderkyrkan, måste även vi gråta över det större onda som hotar oss: synden.”

”Munkarna har en särskild roll i detta nådens andliga arbete. Vi är kallade till att vara Kyrkans ögon som gråter och hjärta som sörjer över själarna i synd, särskilt de i kyrkan. Om du känner denna sorg, denna smärta som kommer ur medvetenheten om den personliga synden, och andras, som avlägsnar oss från Gud, är du på god väg. Gråt över synden tillsammans med kyrkan, eftersom dessa tårar berör Herren, och leder oss till glädje och uppståndelsens nåd. För, som sankt Augustinus säger: ” om inte Herren hade kommit för att återuppväcka de döda, skulle aposteln inte ha sagt: Vakna upp, du som sover, uppstå från de döda och Kristus kommer att upplysa dig.””

 








All the contents on this site are copyrighted ©.