2016-08-01 10:10:00

Påven till Världsungdomsdagens volontärer


Påven Franciskus mötte Världsungdomsdagens över 20 000 volontärer på söndagseftermiddagen i Tauron-arenan i Krakow. Han tackade dem för generositeten och allt arbete med att hjälpa de många unga pilgrimer som har deltagit under Världsungdomsdagen. Han tackade även för deras vittnesbörd om tron, som ger stort hopp för världskyrkan och sa att de genom att erbjuda hjälp i Guds namn har fått uppleva hur fint och givande det är att arbeta för en ädel sak. Påven förstår att det har krävts ett stort arbete och han säger att de i gengäld har öppnat sig för Jesus och medmänniskor, som är ett viktigt livsval.

Påven talade om Jungfru Marias tre inställningar som kan vara till hjälp för volontärernas trosvandring – lyssna, besluta och åtgärda.

Han sa att Maria började sin trosvandring efter ängelns ord i Lukasevangeliet 1:36 ”Elisabet, din släkting, väntar också en son, nu på sin ålderdom. Hon som sades vara ofruktsam är nu i sjätte månaden” för att Maria lyssnade på Gud och var uppmärksam och tillgänglig. Påven sa att vi många gånger inte lyssnar ordentligt på Gud. Maria fick veta att Elisabeth trots att hon var gammal väntade barn och hon ser Guds barmhärtighet. Detta händer i våra liv, sa påven, Herren knackar på vår dörr och ger oss tecken under vår vandring som vi ska tolka i Evangeliets ljus.

Marias andra inställning, sa påven, är beslutet som vi läser om i Lukasevangeliet 1:38 ”Maria sade: ”Jag är Herrens tjänarinna. Må det ske med mig som du har sagt” och även vid bröllopet i Kana i Johannesevangeliet 1:38 när hon vände sig till Jesus: ”De har inget vin”. Påven sa att det ofta är svårt att ta beslut i livet men att vi måste vara modiga och ibland gå mot strömmen. Maria var inte rädd att gå mot strömmen utan hon tog riskerna, men inte ensam, utan tillsammans med Gud!

Så slutligen åtgärda – Maria skyndade iväg (Luk 1:39) utan att tveka, för att hon var stärkt av Guds ord. Hon gick till Elisabeth för att hjälpa till och vara till nytta. Hon gick hemifrån och "ut ur sig själv", av kärlek.

Påven sa att även det enklaste volontärarbetet är viktigt för att målet är att öppna sig för Guds närvaro: Volontären evangeliserar. Påven sa till volontärerna att belöningen för arbetet är Guds kärlek och att Gud känner till deras arbete och generositet.








All the contents on this site are copyrighted ©.