2016-07-31 13:02:00

”Vi är kallade att vara lyckliga tillsammans med Gud för alltid!” – påvens predikan på VUD


”Gud kräver ett sant mod av oss, modet att vara mäktigare än ondskan genom att älska alla, även våra fiender,” sa påven till ungdomarna i sin söndagspredikan i Krakow.

På söndagen firade påven Franciskus tillsammans med över en miljon ungdomar från hela världen Mässan för Världsungdomsdagen på Campus Misericordia utanför Krakow.

I sin predikan sa påven Franciskus: ”Kära ungdomar, ni har kommit till Krakow för att möta Jesus. Dagens Evangelietext berättar för oss om just ett sådant möte som ägde rum i Jeriko mellan Jesus och en man vid namn Sackaios (jf. Luk 19:1-10). Där ser vi att Jesus inte predikar eller hälsar på människor, evangelisten berättar att han ’gick genom staden’ (Luk 19:1). Med andra ord, Jesus vill komma nära var och en av oss, han vill vandra med oss längs vår resa genom våra liv så att hans liv och vårt liv verkligen möts.”

Sackaios övervann flera hinder för att kunna möta Jesus
”Ett underbart möte äger sedan rum när Sackaios, en ’publikan’ eller skatteindrivare. Sackaois var en mycket rik man genom sitt samarbete med de avskydda romerska ockupanterna. Han var någon som exploaterade sitt eget folk, någon som på grund utav sitt dåliga rykte inte ens kunde närma sig Mästaren. Mötet med Jesus förändrade hans liv, precis som det har förändrat och varje dag fortsätter att förändra, alla våra liv. Men Sackeios var tvungen att övervinna flera olika hinder för att kunna möta Jesus. Minst tre utav dessa har något att säga även till oss.”

”Det första hindret var att han var liten till växten. Sackaios kunde inte se Mästaren eftersom han var liten. Även idag riskerar vi att inte komma nära Jesus eftersom vi inte känner oss tillräckligt stora, eftersom vi inte anser oss själva värdiga. Det är en stor frestelse som inte bara har att göra med vår självkänsla utan även med vår tro. För vår tro säger oss att vi är ”Guds barn. Det är vi” (1 Joh 3:1). Vi har skapats till Guds egen avbild. Jesus själv har tagit på sig vår mänsklighet och hans hjärta kommer aldrig att skiljas från oss. Den Helige Ande vill bo inom oss. Vi är kallade till att för alltid vara lyckliga tillsammans med Gud!”

Gud älskar var och en av oss med en särskild kärlek
”Gud älskar oss sådana som vi är, och ingen utav våra synder, skulder eller misstag kan få honom att ändra sig,” sa påven. Jesus ”älskar var och en av oss med en särskild kärlek. För honom är vi alla viktiga. Du är viktig! Gud räknar med dig på grund utav vem du är, inte på grund utav vad du har. I hans ögon spelar det absolut ingen roll vilka kläder du bär eller vilken mobil du har. Han bryr sig inte om ifall du är trendig eller inte, han bryr sig om dig! Du är värdefull i hans ögon!”

“Gud älskar oss mer än vi älskar oss själva. Han tror på oss mer än vad vi tror på oss själva. Han ’hejar alltid på oss’, han är vårt största fan. Han är där för dig och väntar på dig med tålamod och hopp även när vi hatar oss själva och klänger oss fast vid våra problem och gamla sår.” Gud, förklarade påven Franciskus, ”är hopplöst hoppfull! Han tror att vi alltid kan resa oss igen.”

Sackaios längtan efter Jesus var starkare än skammen
”Det andra hindret som Sackaios var tvungen att övervinna för att kunna möta Jesus var skammens förlamning. Vi kan föreställa oss vad som rörde sig i hans hjärta innan han klättrade upp i sykomoren. Det måste ha varit en kamp. Å ena sidan så hade han en hälsosam nyfikenhet och vill så gärna se Jesus. Å andra sidan så riskerade han att framstå som fullständigt patetisk. Sackaios var en offentlig person, en maktens man. Han visste att genom att försöka att klättra upp i ett träd så skulle han bli till allmänt åtlöje. Men han övervann sin skam eftersom hans längtan efter Jesus var ännu starkare.”

”Evangelietexten berättar att Sackaios ’sprang i förväg’ och ’klättrade upp’ i trädet och när Jesus kallade på honom så ’skyndade han’ sig ner (Luk 19:4, 6). Han tog en risk, han satte sitt liv på spel. Även för oss så är detta lyckans hemlighet,” fortsatte den helige fadern, ”att våga ta en risk”.

Ge allt till Herren i bikten!
”Kära unga vänner, skäms inte över att ge allt till Herren i bikten, särskilt era svagheter, era synder och det som ni kämpar med. Han kommer att överraska er med sin förlåtelse och sin frid. Var inte rädda för att säga ’ja’ till honom utav hela ert hjärta, för att generöst svara honom och för att följa honom!”

”Efter hans korta växt och skammens förlamning så fanns det ett tredje hinder som Sackaios var tvungen att övervinna. Det var inte längre ett inre hinder, utan ett yttre. Det var folksamlingens förargade mumlande, de som först stod i hans väg och sedan kritiserade honom. Hur kunde Jesus gå in i hans hus, en syndares hus! Det är verkligen så svårt att välkomna Jesus, att acceptera att ’Gud är rik på barmhärtighet’ (Ef 2:4)! Människor kommer att försöka att stå i din väg, de kommer att försöka få dig att tro att Gud är frånvarande, sträng och okänslig, god mot de goda och ond mot de onda. Men vår himmelske Fader ’låter sin sol gå upp över onda och goda’ (Matt 5:45). Han kräver ett sant mod av oss, modet att vara mäktigare än ondskan genom att älska alla, även våra fiender. Människor kommer kanske att skratta åt dig eftersom du tror på barmhärtighetens milda och försynta kraft. Men var inte rädda! Tänk på temat för dessa dagar: ’Saliga är de barmhärtiga, för de skall möta barmhärtighet’ (Matt 5:7). Människor kanske avfärdar er som drömmare eftersom ni tror på en ny mänsklighet, en som vågar avvisa hatet mellan folken. En som vägrar att se gränser som barriärer och som kan vårda sina egna traditioner utan att vara självcentrerade eller småsinta. Misströsta inte! Med ett leende och öppna armar så vittnar ni om hoppet och ni är en välsignelse för vår enda mänskliga familj, vilken ni här så vackert representerar!”

"Idag skall jag gästa ditt hem!"
”Låt oss slutligen lyssna till orden som Jesus säger till Sackaios, vilka verkar vara ämnade för oss idag: ’Skynda dig ner, idag skall jag gästa ditt hem’ (Luk 19:5). Jesus ger var och en utav er samma inbjudan: ’Idag skall jag gästa ditt hem’. Vi kan säga att Världsungdomsdagen börjar idag och fortsätter imorgon, i era hem, eftersom det är där som Jesus vill möta er från och med nu. Herren vill inte att ni ska stanna i denna vackra stad eller i era vackra minnen. Han vill gästa era hem, han vill vara i ert dagliga liv. I era studier, era första år i arbetslivet, i era vänskaper och era förhållanden till dem som ni älskar, i det som ni hoppas på och drömmer om. Hur gärna vill han inte att ni ska ge allting till honom i bönen!” utbrast påven Franciskus. ”Hur gärna vill han inte kunna tala till er dag efter dag så att ni kan ta Evangeliet till er och låta det bli en kompass för er på livets motorvägar!”








All the contents on this site are copyrighted ©.