2016-07-25 13:56:00

Påven Franciksus förord till den nyutgivna boken om moder Teresa: Tjäna de fattiga


Moder Teresa helgonförklaras av påven Franciskus 4 september och några tidigare outgivna tal av henne har just publicerats i en bok. Moder Teresas hänvisning till Matteusevangeliets 25 kapitel då hon sager “de fattiga är de oälskade, de oönskade... vi döms genom kärleken och den fattiga är Jesus” får oss att förstå hur nära knuten påven är till henne. Han har också skrivit förordet till den nyutgivna boken på det italienska förlaget Editrice Missionaria Italiana med titeln “Amiamo chi non è amato”, Vi älskar den som inte är älskad. Boken är en samling av två sedan tidigare opublicerade tal av moder Teresa från 1973 då hon i Milano talade till ungdomar och ordenskvinnor. 

Påven skriver att ungdomarna ska vara brobyggare för att bryta “uppdelningslogiken”, motståndet och rädslan för varandra och vara tillgängliga för de fattiga och bemöta livet med mod, eftersom det är Guds gåva. Påven uppmanar ungdomarna att flyga högt, som örnen!

Moder Teresa skriver i sin bok: “Den allvarligaste sjukdomen är vare sig spetälska eller tuberkulos, utan ensamheten… Detta ¨är orsaken till så mycket oro, uppdelning och krig som vi ser dag.

Påvens förord:
Ett av Moder Teresas uttryck, som vi inte läser här men som jag skulle vilja att min reflektion har som bakgrund, lyder: “Vi är inte en välgörenhetsorganisation. Välgörenhetsorganisationer arbetar för ett projekt; vi arbetar för Någon”. Även jag upprepar ofta att Kyrkan inte är en välgörenhetnsorganisation, för den arbetar för Kristus och för de fattigaste i vilka Kristus lever och sträcker ut sin hand till, hjälper och ber om vår barmhärtiga blick, vår ömhet. När jag läste dessa sidor tänkte jag att jag skulle reflektera kring fem ord.

Bön
Det första ordet är bön. Moder Teresa inbjuder oss outtröttligt att gå tillbaka till Kärlekens källa, Jesus korsfärst och uppstånden, närvarande i eukaristins sakrament, för att sedan ha styrkan att tjäna de fattigaste av de fattiga, med ett hjärta fyllt av glädje. Moder Teresa började sin dag med att delta i mässan och avslutade den med tillbe Jesus i sakaramentet, gränslòs kärlek. På så sätt blir det möjligt att göra arbetet till en bön. Vi ska aldrig glömma bort att ha med oss Evangeliet i fickformat och läsa en sida och även vi gå in i berättelsen som vi läser. Vi försöker att gå in i Jesus tankar och känslor, vi talar med Honom, vi ber om den Helige Andes nåd: på så sätt blir vi män och kvinnor som tycker om livet och som kan ge en förnyande blick till dem som vi möter.

Kärlekhandling
Det andra ordet är kärlekshandling. Det betyder att vara tillgänglig för kvinnor och män som vi möter dagligen som lever i samhällets utkanter och ha medkänsla för de minsta i kropp och själ – och att ha medkänsla är bara möjligt när den andras behov och skador tas emot i det egna hjärtat och vittnar om Guds smekning för varje skada i mänskligheten. Allt detta är möjligt när var och en av oss är med Herren Jesus, talar med Honom och låter sig bebos av den Helige Anden. Så kan vi ge människorna vad de behöver: närvaro och närhet till Guds barmhärtighet.

Barmhärtighet
Det tredje är aktiv barmhärtighet. Vi skulle också kunna säga kroppslig och andlig barmhärtighet, alltså att ta hand om hela människan och varje människa. I bullan inför Barmhärtighetens Jubelår Misericordiae vultus skrev jag: “Det är min uttrycklliga önskan att det kristna folket under Jubelåret reflekterar över kroppsliga och andliga barmhärtighetsgärningar. Det kan bli ett sätt att återuppväcka vårt samvete, som ofta är slumrande inför fattigdomens dramatik, och för att alltmer gå in i Evangeliets kärna, där de fattiga är priviligerade i den gudomliga barmhärtigheten. Jesus predikningar visar oss dessa barmhärtighetsgärningar, så att vi kan förstå om vi lever som hans lärjungar eller ej. Vi återupptäcker de kroppsliga barmhärtighetetsgärningarna: ge de hungriga mat, ge de töstiga att dricka, klä de nakna, ta emot främlingarna, besök de sjuka, besök intagna, begrav de döda. Och vi glömmer inte bort de andliga barmhärtighetsgärningarna: ge råd åt de tveksamma, undervisa de okunniga, omvänd syndarna, trösta de ledsna, förlåt alla oförrätter, uthärda tåligt orättvisor, be till Gud för levande och döda”. Moder Teresa  gjorde denna sida i Evangeliet till sitt livs  vägledning, vägen mot helighet, och den skulle kunna bli det även för oss.

Familjen
Det fjärde ordet är familjen. Där modersgestalten och mammans närvaro sticker ut och det skriver moder Teresa om i dessa rader: “Mammorna är hemmets hjärta och det är de som formar familjen genom att ta emot, älska och kärleksfullt ta hand om sina barn.  (...) [För att] mycket av ungdomars lidande beror på familjelivet. (...) Det är modern som gör hemmet till ett kärleksfullt bo. Ibland kan det vara ett svårt uppdrag. Det kan vara ett kors; men vi har med oss Jungfru Maria, den bästa av mammor, som alltid lär oss att vara ömma mot våra barn. För att i familjen lär vi oss av mamma och pappa att skratta tillsammans, förlåta varandra, ta emot varandra, uppoffra oss för varandra, ge utan att kräva något i gengäld, be och lida tillsammans, glädjas tillsammans och hjälpa varandra. Inte i någon annan livssituation kan man leva som man lever inom en familj och Moder Teresa svarar i ett av sina möten som hon beskiver i denna bok: “Ni borde allmer leva i Guds glädje och tröst genom att införa bönen i era familjer. Familjen behöver kärlek, samförstånd och hårt arbete och detta blir den största gåvan som ni kan ge Kyrkan”.

Ungdomarna
Det femte ordet är ungdomarna. “Jag vänder mig särskilt till er ungdomar! De sager att Albanien har det yngsta folket i Europa och jag vänder mig till er. Jag bjuder in er att bygga era liv på Jesus Kristus, på Gud: den som bygger på Gud bygger i sten, för att Han är alltid trogen även om vi saknar trohet (jfr. 2 Tim 2:13)”. Jag sa dessa ord till ungdomarna vid Angelus i Tirana under mitt besök i Albanien 21 september 2014.

Jag ber nu alla ungdomar att inte tappa hoppet, att inte låta er fråntas framtiden, som ligger i era händer. Var kvar i Herren och älska varandra som Gud älskar er. Var brobyggare för att bryta uppdelningslogiken, vägran, rädslan för varandra och hjälp de fattiga, bemöt livet med mod, som är Guds gåva. Flyg högt som örnen, som är symbolen för Moder Teresas hemland! Jag uppmuntrar er att involvera era jämnåriga; att ständigt följa Guds Ord genom att öppna era hjärtan för Kristus, Evangeliet, mötet med Gud och dialogen mellan er för att erbjuda ett vittnesbörd till hela världen.

Jag välsignar er med ömhet. Jag hoppas att dessa rader gör gott i era hjärtan som det har gjort gott i mitt och jag ber för frid och barmhärtighet i era hem, familjer och liv. Vi ber om Guds frid och barmhärtighet i hela världen, genom Moder Teresas förböner.








All the contents on this site are copyrighted ©.