2016-07-21 11:20:00

Vem var Maria Magdalena?


Heliga Maria Magdalena dag 22 juli upphöjs enligt påven Franciskus uttryckliga önskan från minnesdag till festdag i den romerska kalendern. Påven beslutade detta för att påvisa betydelsen av denna kvinna som visade en stor kärlek till Kristus och var så älskad av Honom. Men vem var Maria Magdalena som Thomas av Aquino kallade ”apostlarnas apostel”? Kardinal Gianfranco Ravasi, kardinal Carlo Maria Martini och karmelitsyster Cristiana Dobner  ger sina svar i en artikel i Vatican Insider.

Magdala 

I Evangelierna läser vi att hon kom från Magdala, en fiskeby på västra sidan av Gennesaretsjön. Det var ett fiskhandelscentrum som kallades Tarikea, grekiska för saltad fisk. På 1970-talet gjorde francsikanerna vid Studium Biblicum Franciscanum i Jerusalem en stor utgrävning här. Man hittade vid påföljande utgrävningar bland annat en av de äldsta synagogorna och då den ligger på vägen mellan Nasareth och Kapernaum är det mycket troligt att Jesus besökte den.

I Lukasevangeliets åttonde kapitel läser vi att Jesus gick genom städer och byar för att förkunna den glada nyheten om Guds rike och med honom var de 12 apostlarna och ”några kvinnor som hade blivit botade från onda andar och från sjukdomar” och en av dem var ”Maria, hon från Magdala, som sju demoner hade farit ut ur”.

Kardinal Gianfranco Ravasi skriver att uttrycket sju demoner kan tyda på allvarliga fysiska eller moraliska problem eftersom 7 är helhetens nummer. Han skriver att det inte framgår i Bibeln att hon var prostituerad och att hon har hopblandats med den namnlösa synderskan i Lukasevangeliets sjunde kapitel som tvättade Jesus fötter med sina tårar och torkade dem med sitt hår och med Maria, syster till Marta och Lasarus som smorde Jesus fötter med nardusbalsam (Joh 12:1-8).

Frälsningen från det onda

Maria från Magdala var alltså en av de många drabbade män, kvinnor och barn som Jesus hjälper att bli bra. I Guds namn frigör Jesus dem från sjukdom, hopplöshet och förtvivlan. Det är Guds omsorg. Han vill aldrig något ont. Det är människorna inom och utom kyrkan som alltid frestas att tro att Gud har bakomliggande avsikter.

 

Uppståndelsen

Maria Magdalena var den första som Jesus visade sig för sedan han uppstod från det döda och Jesus tilltalar henne: ”Maria!”. Kardinal  Carlo Maria Martini säger att Jesus valde det mest personliga och omedelbara sätt när han uppenbarade sig för henne. Han som var hennes vän uppenbarar sig som Herren som hon sökte. Men när hon säger ”Rabbouni!” säger Jesus ”Rör inte vid mig, jag har ännu inte stigit upp till min fader. Gå till mina bröder och säg dem att jag stiger upp till min fader och er fader, min Gud och er Gud.” Maria från Magdala gick då till lärjungarna och talade om för dem att hon hade sett Herren och att han hade sagt detta till henne. (Joh 20)

Modergestalten Maria Magdalena

Teologen karmelitsyster Cristina Dobner säger att Maria Magdalena var den första kvinna i Jesus följe som berättar att han uppstod från det döda. Hon var den första aposteln som förkunnade Påskens glada budskap. Dobner säger att hon uttrycker trons modergestalt med förmågan att generera liv som Guds barn, där varje människa i sin existentiella ångest känner igen sig i uppståndelsen och de eviga löftena. Maria Magdalena var den första i den stora skara modersgestalter bland Guds folk som ännu är ganska okänt, men som genom århundraden har gått sida vid sida med fäderna.

Påven Franciskus beslut att upphöja hennes minne till festdag ska inte ses som en kvinnlig hämnd med kvinnlig kvotering utan det handlar om något helt annat: Man och kvinna kan endast tillsammans, i en förkroppsligad dualitet, förkunna Uppståndelsen.








All the contents on this site are copyrighted ©.