2016-05-18 15:54:00

Påven Franciskus: Vi måste tjäna ödmjukt, inte sträva efter pengar och makt


Under tisdagens Mässa i Sankta Marta så uppmanade påven Franciskus de kristna att besegra världslighet och mänskliga ambitioner. Den helige fadern varnade även för dem som vill klättra på den sociala stegen och som är redo att krossa andra för att nå toppen.

I tisdagens Evangelietext berättades det om när Jesu lärjungar bråkade med varandra om vem som var den störste av dem. Utifrån denna berättelse reflekterade påven över makten, pengarnas, ambitionens och fåfängans faror. Han påpekade även att samtidigt som Jesus förvarnade sina lärjungar om hans kommande förödmjukelse och död så var de oroade över världsliga frågor, såsom vem den mäktigaste bland dem var.

Kristna måste övervinna frestelsen att vilja klättra på den sociala stegen och att få mer makt
Som svar på apostlarnas bråk, påminde påven Franciskus, så säger Jesus till sina lärjungar att ”Om någon vill vara den främste måste han bli den ringaste av alla och allas tjänare”.

”Riktmärket på den väg som Jesus inbjuder oss att vandra är tjänande. Den störste är den som tjänar mest, den som tjänar andra mest, inte den som skryter, som söker makt och pengar, som är fåfäng och stolt. Nej, dessa människor är inte de största. Och detta är vad som händer här bland apostlarna och till och med med Johannes och Jakobs mamma. Det är en händelse som utspelar sig varje dag i Kyrkan, i varje gemenskap. ’Vem av oss är den störste? Vem är det som bestämmer?’ Ambitioner: det finns alltid begäret efter att klättra på den sociala stegen, att ha makt, i varje gemenskap, församling eller förening.”

Att inte tala illa om andra för att få makt
Påven Franciskus betonade sedan att tjänande är Kyrkans budskap till oss än idag. Medans världen talar om vem som är mäktigast så påminner Jesus oss om att Han kom till oss ”för att tjäna” och inte ”för att bli tjänad”.

”Fåfänga och makt… Och hur och när jag har detta världsliga begär att söka efter makt, inte för att tjäna andra utan för att bli tjänad och när jag inte skyr några medel för att få det: att skvallra, att tala illa om andra… Svartsjuka och avund leder till detta och de båda förstör. Och vi vet detta. Detta händer i varje del av Kyrkan: församlingar, skolor, andra institutioner, till och med i stiften… överallt. Överallt finns detta begär efter världslighet och det handlar bara om rikedom, fåfänga och stolthet.”

Världsligheten är Guds fiende och splittrar Kyrkan
Sedan upprepade påven ännu en gång att Jesus kom för att tjäna. Därigenom har han visat oss det kristna livets sanna väg: tjänande, ödmjukhet. Han förklarade att när de stora helgonen talade om att de var mycket syndiga så berodde de på att de var världsliga inombords och att de hade många världsliga frestelser. Ingen av oss, underströk påven, kan säga att ”Jag är en helig och ren människa.”

”Vi är alla frestade av dessa saker. Vi är alla frestade att krossa andra för att vi ska kunna klättra högre. Detta är en världslig frestelse men den splittrar och förstör Kyrkan. Det är inte Jesus Ande. Det är underbart, vi kan se det framför oss: Jesus som säger detta och lärjungarna som ’inte vågade fråga’. Hans lärjungar föredrog att bråka inbördes om vem som är den störste av dem. Det skulle göra oss gott att tänka på alla de gånger som vi har sett detta i Kyrkan och alla de gånger som vi själva har gjort detta och be Herren att visa oss vägen. Att vi ska få förstå att kärlek till denna världen, världslighet, är Guds fiende.”








All the contents on this site are copyrighted ©.