2016-05-16 09:58:00

”Fadern ger oss Anden, som leder oss tillbaka till Fadern”


På Pingstdagen ledde påven Franciskus själv Mässan i Peterskyrkan. I sin predikan utgick den helige fadern från Jesu ord till lärjungarna i Joh 14:8: ”Jag skall inte lämna er ensamma, jag skall komma till er.”

”Jesu främsta uppdrag, som nådde sin höjdpunkt i utgjutandet av den Helige Ande, var att förnya vårt förhållande till Fadern. En relation som synden hade brutit. Han kom för att ta oss ifrån vårt tillstånd som föräldralösa barn och för att återupprätta oss som Guds söner och döttrar,” sa påven Franciskus.

”När aposteln Paulus skriver till de kristna i Rom så säger han: ’Alla som leds av ande från Gud är Guds söner. Ni har inte fått en Ande som gör er till slavar så att ni måste leva i fruktan igen; ni har fått en Ande som ger söners rätt så att vi kan ropa: ’Abba! Fader!’’ (Rom 8:14-15). Här ser vi vår förnyade relation: Guds faderskap är återupprättat i oss genom Kristi frälsningsverk och genom att vi har fått ta emot den Helige Ande som en gåva.”

”Fadern ger oss Anden, som leder oss tillbaka till Fadern. Hela frälsningsverket är en pånyttfödelse genom vilken Guds faderskap, genom att han har gett oss Sonen och den Helige Ande, befriar oss från att vara föräldralösa,” vilket vi har blivit genom vår synd. ”Även i vår tid kan vi se olika tecken på att vi är föräldralösa: den inre ensamhet som vi upplever även när vi är tillsammans med andra människor, en ensamhet som kan bli till en existentiell sorg genom att vi försöker att befria oss från Gud, även om vi samtidigt längtar efter hans närvaro. I den alltför vanliga andlig analfabetism som gör oss oförmögna att be. I svårigheten att förstå sanningen och verkligheten om det eviga livet som den fullkomliga gemenskap som vi jordiska varelser inte får uppleva dess fulla blomning förrän efter vår död. I ansträngningarna att se andra som våra ’bröder’ och ’systrar’ eftersom vi alla är barn till samma Fader, och andra sådana tecken.”

”Att vara Guds barn står i kontrast till allt detta och är vår ursprungliga kallelse. Vi skapades för att bli Guds barn, det är vårt DNA. Men denna relation såsom barn förstördes och krävde Guds Enfödde Sons offer för att kunna återupprättas. Genom Jesu oändliga kärleksgåva, hans död på Korset, så har den Helige Ande utgjutits över hela mänskligheten som en bred flod utav nåd. De vars tro är nedsänkt i detta pånyttfödelsens mysterium föds på nytt till allt vad det innebär att få vara Guds barn.”

”’Jag skall inte lämna er ensamma.’ Idag, på Pingstdagen, så påminner Jesu ord oss även om Marias moderliga närvaro i den Övre Salen. Jesu Moder är tillsammans med lärjungarna som har samlats i bön. Hon är den levande åminnelsen om Sonen och den levande åkallan av den Helige Ande. Hon är Kyrkans Moder. Idag anförtror vi till hennes förbön på ett särskilt sätt alla kristna, familjer, gemenskaper som idag är i störst behov utav den Helige Ande, Hjälparen, Försvararen och Tröstaren, Sanningens Ande, frihet och frid.”

”Anden, säger Pauslus, förenar oss med Kyrkan. ’Den som inte har Kristi Ande tillhör inte honom’ (Rom 8:9). Vi tillhör Herren Jesus och Anden styrker den relationen och gör det möjligt för oss att få erfara vad gemenskap är. Genom allas vår broder, Jesus, så kan vi förhålla oss till varandra på ett nytt sätt. Inte längre som föräldralösa, utan istället som barn till samme gode och barmhärtige Fader. Och detta förändrar allt! Vi kan se varandra som bröder och systrar vars olikheter kan få öka vår glädje och vår förundran över att få dela detta unika faderskap och brödraskap,” avslutade påven Franciskus. 








All the contents on this site are copyrighted ©.