2016-05-02 11:10:00

Påvens predikan i Sankta Marta: ”Kristna får inte leva dubbelliv!”


När påven Franciskus predikade i Sankta Marta under fredagens Mässa så varnade han kristna för att leva dubbelliv där vi visar upp en skinande fasad men bär ett mörker i våra hjärtan. Kristna måste vandra i ljuset och inte gå längs mörkrets vägar eftersom vi inte kan finna Guds sanning där.

I sin predikan utgick påven Franciskus från dagens läsning från det första Johannesbrevet och den helige fadern talade särskilt om vår eviga kamp mot synden. Vi måste vara rena som Fadern, men även om vi syndar så kan vi förtrösta på Guds förlåtelse och ömhet, sa påven Franciskus, som sedan underströk apostelns varning till de troende att tala sanning och att inte leva någon form av dubbelliv där vi säger en sak men gör en annan.

”Om ni säger att ni har gemenskap med Herren så vandra i ljuset,” sa påven. Men vi får inte börja leva dubbelliv. ”Det är en ständig frestelse. Och vi vet var denna lögn kommer ifrån, för i Bibeln så kallar Jesus djävulen för ’lögnens fader’, lögnaren. Det är därför som denna morfar, aposteln Johannes, med oändlig ömhet och ödmjukhet säger till den ’tonåriga’ Kyrkan: ’Var inte en lögnare! Du har gemenskap med Gud, vandra i ljuset. Gör ljusets gärningar, säg inte en sak och gör en annan. Lev inga dubbelliv.’”

Påven Franciskus uppmärksammade sedan den hälsning som Johannes inleder sitt brev med, ’mina barn’. Denna känslosamma inledning påminner oss om en morfars hälsing till sina ’små barnbarn’ och uppenbarar den ömhet och det ljus som genomsyrar hela texten. Den påminner oss även om Jesu ord då han utlovar ’vila’ till alla dem som är ’tyngda av bördor’. På samma sätt, fortsatte påven, så uppmanar Johannes sina läsare att inte ge efter för synden, men att inte misströsta ifall någon ändå gör det.

”Vi har en Hjälpare, ett ord, en medlare, en försvarare vid Faderns sida. Det är Jesus Kristus, den Rättfärdige. Han gör oss rättfärdiga. Det är han som förlåter oss. Någon vill kanske svara den morfar som ger oss detta råd: ’Är det verkligen så farligt att synda?’ ’Att synda är något ont! Men om du har begått en synd, se på vem det är som väntar på att få förlåta dig.’” Han väntar ”alltid! Det är för att han, vår Herre, är större än våra synder.”

Påven avslutade sin predikan med att säga till dem som hade samlats i kapellet att detta är Guds barmhärtighet och storhet. Vår styrka kommer endast ifrån Gud.

”Vi måste vandra i ljuset eftersom Gud är Ljus. Vandra inte med ena foten i ljuset och den andra i mörkret. Var inte lögnare. Dessutom, vi har alla syndat. Ingen kan säga att ’han är en syndare, hon är en synderska, men Gud ske pris för jag är rättfärdig.’ Nej, det finns bara en enda som är den Rättfärdige och det är han som betalade priset för oss. Och om någon syndar så väntar han på att få förlåta oss eftersom han är barmhärtig. Han vet vad vi är skapade av och minns att vi bara är jord. Må den glädje som detta brev ger oss bära oss framåt i det kristna livets enkelhet och öppenhet, framför allt när vi i sanning vänder oss till Herren.”








All the contents on this site are copyrighted ©.