2016-04-25 09:22:00

Påven till ungdomarna: ”Lyckan är ingen app”


I helgen har tiotusentals ungdomar kommit till Rom för att delta i jubelårsfirandet för tonåringar mellan 13-16 år. I sin predikan under söndagens Mässa utgick påven Franciskus från en vers av dagens evangelietext: ”Alla ska förstå att ni är mina lärjungar om ni visar varandra kärlek” (Joh 13:35).

”Kära unga vänner,” sa påven ”vilket enormt ansvar Herren ger oss idag! Han säger till oss att världen ska känna igen Jesu lärjungar genom hur de älskar varandra. Kärlek, är med andra ord, den kristnes ID-kort, det enda giltiga ’dokument’ som identifierar oss kristna. Om detta kort går ut och inte ständigt förnyas så vittnar vi inte längre om Mästaren. Så jag frågar er: Vill ni säga ja till Jesu inbjudan att bli hans lärjungar? Vill ni vara hans trogna vänner? Jesu sanna vänner utmärker sig genom den äkta kärlek som lyser fram i deras liv.”

”Först av allt, kärlek är vackert, det är vägen till lycka. Men det är inte en enkel väg. Den är krävande och ansträngande,” fortsatte påven. ”Att älska betyder att ge. Inte bara något materiellt, utan även något av sig själv: sin egen tid, sin egen vänskap, sina egna förmågor.”

”Se på Herren, vars godhet och generositet aldrig kan överträffas. Vi får ta emot så många gåvor från honom och vi borde tacka honom för dem varje dag. Tackar ni Herren varje dag?” Men vad är det som Gud ger oss? Påven Franciskus sa att han ger oss många olika gåvor, men att den största gåvan är hans ”trofasta vänskap, som han aldrig tar tillbaka.” Även om vi skulle lämna Gud, så lämnar han aldrig oss. ”Precis som han gjorde med de första lärjungarna så ser han er i ögonen och ber er att följa honom, att lägga ut på djupt vatten, att slänga ut näten. Att lita på hans ord och att tillsammans med honom, utan rädsla, använda de talanger som ni har fått. Jesus väntar tålmodigt på er. Han väntar alltid på ert svar. Han väntar på att ni ska säga ’ja’.”

Den helige fadern talade även med ungdomarna om frihet. ”Många människor kommer att säga till er att frihet betyder att göra vad ni vill. Men här måste ni kunna säga nej. Frihet är inte att helt enkelt göra vad jag vill. Det gör oss självupptagna och hindrar oss från att vara öppna och ärliga vänner. Frihet är istället gåvan att kunna välja det goda. Den fria människan är hon som väljer det som är gott, det som behagar Gud, även om det kräver ansträngning. Endast genom ett modigt och fast beslut kan ni förverkliga era största drömmar, de drömmar som är värda att ägna hela era liv åt att förverkliga. Nöj er inte med medelmåttighet, med att ’go with the flow’ och följa strömmen, med att vara bekväma och luta er tillbaka. Tro inte på dem som vill leda er bort från den verkliga skatten, som ni är, genom att säga er att era liv bara är vackra om ni har många saker. Var skeptiska gentemot människor som vill få er att tro att ni bara är viktiga om ni är som filmhjältarna eller om ni har det senaste modet.” Er lycka, fortsatte påven, har inget pris. ”Den han inte köpas: den är inte en app som ni kan lada ner till era telefoner. Och den senaste uppdateringen kan inte ge er frihet eller låta er få uppleva kärlekens storslagenhet.”

Kärlek, fortsatte påven ”är en fri gåva som kräver ett öppet hjärta. Det är ett ädelt och livslångt ansvar.” Han tillade sedan: ”Kärleken får sin näring genom tillit, respekt och förlåtelse. Kärlek är inte något som sker genom att vi talar om det, utan när vi lever den. Den är inte en vacker dikt som vi kan lära oss utantill, utan ett val som vi får omsätta i våra liv! Hur kan vi växa i kärlek? Hemligheten är, ännu en gång, Herren. Jesus ger oss sig själv i Mässan, han ger oss förlåtelse och frid i Försoningens Sakrament. Där lär vi oss att ta emot hans kärlek, att göra den till vår egen och att ge den vidare till världen. Och när det är svårt att älska, när det är svårt att säga nej till något som är fel, se då upp på Jesus på korset, omfamna korset och släpp aldrig Jesu hand. Han kommer leda er ännu högre och lyfta er upp om ni skulle falla.”








All the contents on this site are copyrighted ©.