2016-04-22 17:33:00

"Det gör oss gott att minnas hur Herren vandrar med oss"


Det är viktigt att vi kristna minns de omständigheter under vilka Gud kom till våra liv, för det förstärker vår trosvandring. Detta talade påven Fransiskus om i sin predikan i Sakta Martas kapell under torsdagens morgonmässa.

Tron är en resa och under resans gång måste man ständigt påminnas om vad resan har varit fram till nu. Påminnas om alla de "vackra saker" som Gud har gjort på vägen och även om våra hinder och fall, eftersom Gud vandrar med oss ​​och  inte blir bortskrämd av våra dumheter.

Påven Franciskus återvänder till ett tema som han har berört tidigare, när han predikade inspirerad av första läsningen om aposteln Paulus som förkunnar evangeliet i synagogan i Antiokia på sabbaten. Paulus utgår från det utvalda folket, Abraham och Moses, Egypten och det förlovade landet och vidare fram till Jesus. Det är en historiegrundad predikan som lärjungarna väljer att använda, och som påminner om höjdpunkterna, om Guds tecken i mänsklighetens liv.

"Att återblicka och se hur Gud har räddat oss, och med hjärta och sinne, minnas samtidigt som man vandrar framåt, till Jesus själv, det största ögonblicket i frälsningshistorien, till skärtorsdagen då han gav oss sin kropp och sitt blod, och sa: "Gör detta till minne av mig". Minnet av Jesus. Att minnas hur Gud har räddat oss.”

Kyrkan kallar Eukaristins sakrament för åminnelsen, liksom Femte Mosebok kallas för "boken om Israels minne".  Även vi måste göra detsamma, sa påven Franciskus, i vårt personliga liv, eftersom "var och en av oss har gjort en vandring, tillsammans med Gud, nära Gud eller en vandring som övergav Herren:

"Det gör det kristna hjärtat gott att minnas sin vandring, sin egen vandring: hur Herren ledde mig hit där jag är nu, när han tog min hand. Eller fråga oss: Hur ofta har jag inte svarat Herren : "Nej! Försvinn! Jag vill inte följa med!". Herren respekterar det. Det är viktigt att komma ihåg, att vara medvetna om, våra egna liv och vår utveckling, liksom Herrens nåd. Detta leder till tacksamhet.”

Från våra hjärtan måste det födas ett "tack" till Jesus, ett tack för att han aldrig har  slutat att vandra i vår historia. Hur ofta stänger vi inte dörren för honom, hur ofta låtsas vi inte se, inte tro att han är med oss? Hur ofta förnekar vi inte hans frälsning? Men han är där.

"Minnet för oss närmare Gud. Minnet av det arbete som Gud har gjort för oss, i denna återskapelse, i denna pånyttfödelse, som tar oss bortom den gamla prakten som Adam hade i den första skapelsen. Jag uppmanar er till detta, att minnas helt enkelt! Hur var mitt liv, hur var min dag idag, hur har det varit det senaste året? Att minnas. Hur var min relation till Herren. Att särskilt minnas de vackra saker, de goda saker som Herren har gjort i var och en av våra liv. 








All the contents on this site are copyrighted ©.