2016-03-16 15:58:00

Cantalamessa: ”Maria predikade aldrig, hon sa bara ett fåtal ord, men hon var fylld av Jesus!”


I sin tredje fastepredikan fortsatte pater Raniero Cantalamessa att tala utifrån den dogmatiska konstitutionen Dei Verbum. Efter att senast ha talat om Lectio Divina, om att läsa Bibeln för att fördjupa sitt eget andliga liv, så fortsate pater Cantalamessa nu med att tala om förkunnelsen av Guds ord. I sin predikan så utgick den påvliga huspredikanten ifrån de ord som den salige påven Paulus VI så ofta upprepade: ”Det är den Helige Ande som först evangeliserar.”

”Om jag vill dela med mig av några nyheter så är det första jag måste fråga mig: ’Hur ska jag förmedla det?’” sa pater Cantalamessa. ”Mänskliga nyheter förmedlas från mun till mun eller via radio, tv, etc. Men gudomliga nyheter, eftersom de är gudomliga, förmedlas genom den Helige Ande. Den Helige Ande är dess genuina och essentiella kommunikationsmedel, och utan honom skulle vi endast uppfatta de mänskliga ord som budskapet är klätt i,” betonade den påvliga predikanten.

Vi ser detta ”konkret i frälsningshistorien. Jesus började predika ’med Andens kraft’ (Luk 4:14),” fortsatte pater Cantalamessa. ”När Jesus uppenbarade sig för apostlarna i den övre salen på påsknatten sa han ’som Fadern har sänt mig sänder jag er.’ Och när hans hade sagt detta andades han på dem och sa ’ta emot Helig Ande’ (Joh 20:21-22).”

”Enligt Markus och Matteus så var de sista orden som Jesus sa till lärjungarna innan sin himmelsfärd ’Gå!’ ’Gå ut och gör alla folk till lärjungar!’ (Mark 16:15, Matt 28:19). Men enligt Lukas så tycks Jesu sista uppmaning vara det motsatta: ’Stanna!’ ’Stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraft från höjden’ (Luk 24:49). Givetvis finns det ingen motsättning här,” betonade pater Cantalamessa. ”Det betyder: Gå ut i hela världen, men inte innan ni har tagit emot den Heliga Ande.”

”Hela berättelsen om Pingsten syftar till att understryka detta,” fortsatte han. ”Den Helige Ande kommer, och sedan börjar Petrus och de andra apostlarna tala med hög röst om den korsfäste och uppståndne Kristus, och deras tal är så” fyllt av den Helige Ande så att 3 000 personer omvänder sig. ”Den Helige Ande, som har kommit till apostarna, blir i dem en oemotståndlig drivkraft att förkunna evangeliet.”

”Aposteln Paulus går till och med så långt så att han säger att utan den Helige Ande så är det omöjligt att förkunna att ’Jesus är Herre’ (1 Kor 12:3), vilket enligt det nya testamentet är början och kärnan av hela den kristna förkunnelsen.” Men samtidigt, understryker pater Cantalamessa, ”så förkunnar vi inte bara evangeliet genom våra ord, utan först gör vi det genom våra gärningar och vårt liv. Förkunnelsen görs inte främst genom det vi säger, utan genom vad vi gör och vad vi är.” Den påvliga predikanten fortsatte sedan, ”Det finns ett engelskt talessätt som är särskilt viktigt när det kommer till förkunnelsen av evangeliet: ’Actions speak louder than words.’ Handlingar talar högre än ord. Även Paulus VI:s ord från Evangelii Nuntiandi är något som ofta upprepas: ’Den moderna människan lyssnar hellre till vittnen än till lärare, och om han lyssnar till lärare så är det eftersom de är vittnen,” säger pater Cantalamessa. ”Människor föraktar ’mänskliga vägskyltar’ som pekar ut vilken riktning man ska gå men själva inte rör sig en centimeter.”

Pater Cantalamessa delade sedan med sig av en episod från sitt eget liv. ”En gång, under en ekumenisk dialog,” berättar han ”frågade en broder i Pingstkyrkan mig varför vi katoliker kallar Maria för ’evangelisationens stjärna’. Det var ett tillfälle även för mig att få reflektera över titeln som Paulus VI gav till Maria i slutet av Evangelii Nuntiadi. Jag kom fram till att Mara är evangelisationens stjärna eftersom hon inte bar ett särskilt ord till ett särskilt folk som de flesta av evangelisterna genom historien. Istället bar hon Ordet som blev människa till hela världen! Hon predikade aldrig, hon sa bara ett fåtal ord, men hon var uppfylld av Jesus, och vart hon än gick gav hon en sådan doft av hans närvaro att Johannes Döparen till och med kunde känna det i sin moders sköte!”








All the contents on this site are copyrighted ©.