2016-03-14 13:00:00

Påvens Jubileumsaudiens: ”Kärleken är inte ord, kärleken är handlingar och tjänande”


På lördagen höll påven Franciskus, nyss hemkommen från kurians årliga fastereträtt, sin tredje särskilda jubileumsaudiens på Petersplatsen. Jubileumsaudiensen hade temat ”Barmhärtighet och Tjänande” och inleddes med en läsning av evangelietexten från Johannesevangeliets trettonde kapitel verserna tolv till fjorton: ”När han hade tvättat deras fötter och tagit på sig manteln och lagt sig till bords igen sade han till dem: ’Förstår ni vad jag har gjort med er? Ni kallar mig mästare och herre, och det med rätta, för det är jag. Om nu jag, som är er herre och mästare, har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter’” (Joh 13:12-14).

”Vi närmar oss Påsken, det centrala mysteriet i vår tro,” sa påven Franciskus. ”Johannesevangeliet som vi har lyssnat till berättar att innan han dog och uppstod för oss så gjorde Jesus något som gjorde djupt intryck på lärjungarna: Han tvättade deras fötter. Det var något oväntat och chockerande, så till den mildra grad att Petrus vägrade att acceptera det. Jag skulle vilja fokusera på Jesu sista ord: ’Förstår ni var jag har gjort med er? […] Om nu jag, som är er herre och mästare, har tvättat era fötter, är ni också skyldiga att tvätta varandras fötter’ (Joh 13:12-14). På detta sätt visar Jesus sina lärjungar tjänandet som vägen att följa för att de ska kunna leva sin tro i honom och vittna om hans kärlek. Jesus själv applicerade profeten Jesajas bild av ”Guds tjänare” på sig själv. Han, som är Herren, blev en tjänare!”

”Genom att tvätta lärjungarnas fötter ville Jesus visa hur Gud möter oss och ge ett exempel på sitt ’nya bud’ (Joh 13:34), att älska varandra så som han har älskat oss, vilket är genom att ge sitt liv för oss. Johannes själv skriver i sitt första brev: ’Genom att Jesus gav sitt liv för oss har vi lärt känna kärleken. Också vi är skyldiga att ge vårt liv för bröderna. […] Mina barn, låt oss inte älska med tomma ord utan med handling och sanning’ (1 Joh 13:16, 18).”

”Kärleken är alltså det konkreta sätt genom vilket vi tjänar varandra. Kärleken är inte ord, kärleken är handlingar och tjänande. Ett ödmjukt tjänande som utförs i det tysta och i det fördolda, såsom Jesus själv har sagt: ’När du ger allmosor, låt då inte vänstra handen veta vad den högra gör’ (Matt 6:3). Det innebär att göra de gåvor som den Helige Ande har gett oss tillgängliga för alla så att vår gemenskap kan få växa (jf. 1 Kor 12:4-11). Den uttrycker sig även i att dela på de materiella tillgångarna så att ingen lider nöd. Detta delande och denna hängivenhet till dem som är i nöd är en livsstil som Gud föreslår för många icke-kristna som en väg till ett autentiskt mänskligt liv.”

”Slutligen, låt oss inte glömma att genom att tvätta lärjungarnas fötter och be dem att göra detsamma, så inbjuder Jesus även oss att bekänna våra brister för varandra och att be för varandra för att vi ska få förstå hur vi kan förlåta av hela vårt hjärta. Vi minns den helige biskopen Augustinus som i denna kontext skrev: ’Må inte den kristne förakta det som Kristus gjorde. För att när kroppen böjer sig ända till broderns fötter tänds ödmjukheten i hjärtat. Låt oss förlåta varandra våra oförrätter och låt oss be för varandras synder och på så vis tvätta varandras fötter.’ Att älska, att visa barmhärtighet, innebär att tjäna och hjälpa andra. Många människor viger sitt liv åt att tjäna sin nästa. Förra veckan fick jag ett brev från en person som tackade mig för Barmhärtighetens Jubelår och som bad mig att be för henne så att hon ska komma närmare Herren. Hennes liv är att sköta om sin mamma och sin bror: mamman är gammal och sängliggande, men klar i knoppen, och brodern är funktionshindrad och sitter i rullstol. Den här kvinnans liv är att tjäna och sköta om. Detta är kärlek! När du glömmer bort dig själv och tänker på andra är det kärlek! När Herren tvättar fötterna lär han oss att vara tjänare. Som han tjänade var och en av oss. Med andra ord, kära bröder och systrar, att vara barmhärtiga som Fadern betyder att tjäna som Jesus. Tack!”








All the contents on this site are copyrighted ©.