2016-02-20 12:53:00

Påvens Jubileumsaudiens: Vårt liv måste visa Guds omsorg och barmhärtighet


På lördagen höll påven Franciskus sina andra särskilda jubileumsaudiens, vilka under Barmhärtighetens jubelår infaller en lördag i månaden. Till de tiotusentals pilgrimer som hade samlats på Petersplatsen sa påven:

”Barmhärtighetens Jubelår är ett tillfälle för oss att få träda in i djupet av Guds godhet och kärlek. I denna fastetid bjuder Kyrkan in oss att lära känna Herren Jesus allt mer, och att leva på ett sätt som överensstämmer med den tron, genom en livsstil som uttrycker Faderns Barmhärtighet. Det är ett ansvar som vi är kallade att ta på oss för att kunna ge dem vi möter ett konkret tecken på Guds närhet. Mitt liv, min attityd, det sätt på vilket jag lever måste vara ett verkligt och konkret tecken på att Gud är nära oss. Små gester av kärlek, av ömhet, av omsorg, som påminner oss om att Herren är med oss, är nära oss. Så öppnas barmhärtighetens port.”

Att ta ansvar för andra
”Idag skulle jag tillsammans med er kort reflektera över det där ordet som jag sa: ansvar. Vad innebär det att ta ansvar för något? Och vad betyder det att engagera sig? När jag lovar något så betyder det att jag tar på mig ett ansvar, en uppgift som någon ger mig. Det innebär även att jag måste utföra den på ett särskilt sätt: trofast, hängivet och uppmärksamt. Varje dag ombeds vi att engagera oss i det vi gör: i vår bön, i vårt arbete, i våra studier, men även när vi idrottar eller utför våra fritidsaktiviteter. Att engagera sig eller att ta ansvar för något innebär helt enkelt att använda vår goda vilja och våra styrkor för att förbättra livet.”

Påven Franciskus talade sedan om att, som precis med allt annat, så kan vi bara ta ansvar eller engagera oss för något eftersom Gud först har gjort det samma för oss. Gud skapade världen, och trots våra många försök att förstöra den så står han troget fast vid sitt åtaganden och håller den vid liv. Men mest av allt ser vi Guds trofasthet mot sin skapelse genom att han har gett oss Kristus.

Vi är alla syndare, men Gud gav oss Jesus för att komma oss nära
I Jesus har Gud fullständigt engagerat sig och tagit ansvar för att ställa allt till rätta igen. För att ”ge de fattiga deras hopp tillbaka, för att ge värdigheten tillbaka till dem som har fråntagits den och för att godhjärtat välkomna främlingen, de sjuka, de fängslade och syndarna. Genom att göra allt detta var Jesus det levande tecknet på Faderns barmhärtighet.” Påven underströk även att Jesus godhjärtat välkomnade syndarna. De var inte, som man kanske skulle kunna tro, hans fienden. Istället närmade han sig dem, älskade dem och förvandlade deras hjärtan. ”Vi är alla syndare, sa påven, ”allihopa! Vi är alla på något sätt skyldiga inför Gud. Men vi får inte misströsta: Han närmar sig oss just för att ge oss tröst, barmhärtighet och förlåtelse. Detta är anledningen till att Gud gav oss Jesus: för att komma närmare oss och för att öppna en port till sin kärlek, till sitt hjärta, till sin barmhärtighet. Detta är mycket vackert!”

Tack vare den barmhärtighet och omsorg som Gud har visat oss, så kan vi även få göra detsamma för andra. ”Särskilt i de situationer där nöden är som störst, där det finns störst hunger efter hopp. Jag tänker, till exempel, på vårt engagemang för de övergivna människorna, för dem som bär på svåra funktionshinder, för de allra sjukaste, för dem som är döende, för dem som inte kan uttrycka tacksamhet… ” I alla dessa situationer kan vi få komma med Guds barmhärtighet genom att vi tar ansvar och hängivet engagerar oss för någon annans bästa. Detta trofasta engagemang för och omsorg om vår nästa är vittnesbördet om vår tro på Kristus. Vi måste alltid visa andra denna gudomliga omsorg, eftersom Gud i sin barmhärtighet har visat oss den först. Sedan får vi med samma omsorg närma oss andra, och på så sätt låta Guds omsorg komma in i deras liv och komma nära dem. 








All the contents on this site are copyrighted ©.