2016-01-30 11:48:00

Påvens Jubileumsaudiens: Barmhärtighet och Mission


”Tecknet på att vi verkligen har mött Jesus är glädjen vi upplever när vi delar det med andra,” sa påven Franciskus, och fortsatte: ”att möta Jesus är att möta hans kärlek.”

Under den Gudomliga Barmhärtighetens Jubelår kommer påven Franciskus, förutom sina onsdagsaudienser, även att hålla en särskild jubelårsaudiens en gång i månaden. Den första av dessa ägde rum på lördagen, och påven talade då om den nära relationen mellan barmhärtighet och mission.

Efter att ha uttryckt sin glädje över att tillsammans med hela Kyrkan varje dag få tränga allt djupare in i barmhärtighetens hjärta, så började påven med ett citat ifrån den helige Johannes Paulus II, som i sin encyklika Dives in Misericordia skrev: ”Kyrkan lever ett autentiskt liv när hon bekänner och förkunnar barmhärtigheten, och när hon för människor närmare barmhärtighetens källor.”

 

Vi vill dela glädjen som vi har tagit emot

”Som kristna så är det vårt ansvar att bli Evangeliets missionärer,” sa påven Franciskus. ”När vi får goda nyheter eller är med om något bra så är det naturligt att vi känner ett behov av att få dela det med andra. Inom oss så upplever vi att vi inte kan hålla tillbaka glädjen som har givits oss, utan att vi vill sträcka ut den till andra. Glädjen som har uppväckts i oss är vad som får oss att vilja dela det med andra.”

”Det borde vara på samma sätt när vi möter Herren,” fortsatte påven. ”Det är i själva verket så att tecknet på att vi verkligen har mött Jesus är glädjen vi upplever när vi delar det med andra. Detta är inte ’proselytism’. Det är att ge någon en gåva. Men jag ger dig det som ger mig glädje.”

 

”Varje kristen är en ’Kristoffer’”

”När vi läser Evangeliet så ser vi att detta är vad de första lärjungarna upplevde. Efter att för första gången ha träffat Jesus så gav sig Andreas omedelbart av för att berätta det för sin bror Petrus (Joh 1:40-42) och Filippos gjorde samma sak med Natanael (Joh 1:45-46). Att möta Jesus är att möta hans kärlek. Denna kärlek förvandlar oss och gör det möjligt att ge vidare den kraft som den ger oss. Man skulle kunna säga att vi på vår dopdag får ett nytt namn, förutom det som vår mamma och pappa har gett oss, och det namnet är ’Kristoffer,’ vi är alla ’Kristoffrar.’ Vad det betyder? Det betyder: ’Kristusbärare.’ Det är namnet på vårt förhållningssätt som bärare av Kristi glädje och Kristi barmhärtighet. Varje kristen är en ’Kristoffer,’ det betyder att varje kristen är en Kristusbärare!”

 

Var trofasta!

Påven fortsatte sedan, ”Barmhärtigheten som vi har fått ta emot ifrån Fadern är oss inte given för vår egen tröst, utan gör oss till redskap så att även andra kan få ta emot samma gåva. Det finns ett underbart samspel mellan barmhärtighet och evangelisation. Att leva barmhärtigheten gör oss till barmhärtighetens missionärer, och genom att vara missionärer så kan vi allt mer få växa i Guds barmhärtighet. Därför måste vi ta vårt kristna liv på allvar och sträva efter att vara trofasta, för det är det enda sättet genom vilket Evangeliet kan få röra vid människors hjärtan och öppna dem för att ta emot kärlekens nåd, för att ta emot denna stora barmhärtighetens nåd som Gud ger till alla.”








All the contents on this site are copyrighted ©.