2016-01-21 16:23:00

Påven predikar om avund under morgonmässan i Sankta Martas kapell


”Avundsjuka dödar.” Det sa påven Franciskus när han firade mässan i Sankta Martas kapell i Vatikanen på torsdagsmorgonen på den helige Agnes högtid. I sin predikan talade  påven om svartsjuka och avund, och bad Herren om att skydda oss från dessa fula synder som även finns i våra kristna gemenskaper.

Den första läsningen idag, ur Samuels första bok, berättar om Sauls svartsjuka, mot David, Israels kung. Efter segern mot filistéerna sjunger kvinnorna med glädje att "Saul har slagit tusen, och David tiotusen." Från den dagen var Saul avundsjuk på David, och tänkte på sätt att förråda honom. Han bestämde sig för att döda honom. Sedan tänker han om efter att ha talat med sin son. Men sen återvänder hans onda tankar. Svartsjuka är "en sjukdom" som kommer tillbaka och leder till avund:

"Avund är så fult! Det är en läggning och en ful synd. I hjärtat växer avund som ogräs, och gör det svårt för det goda att växa. Det är ett hjärta utan frid, ett plågat hjärta. Ett avundsjukt hjärta leder till att döda, de leder till döden. Det står skrivet klart och tydligt i bibeln: döden har kommit till världen genom djävulens avund!”

”Avund dödar", fortsatte påven. ”Den avundsjuke tolererar inte att en annan har något som inte den har. Och han lider alltid, eftersom hjärtat lider. Det är lidandet som leder till att vilja döda andra. Vi behöver inte gå lång för att se detta. Hur ofta råder det inte avund i våra församlingar som leder till att man vill döda, döda med tungan. Den avundsjuke börjar tala illa om den andre och skvallra, och skvaller dödar.

”När jag läser den här texten ur bibeln reflekterar jag över mitt eget hjärta”, förklarade påven vidare, och jag rannsakar hjärtat för att se om det finns avund eller svartsjuka i det. För gör det det leder det mig till döden, avund kan inte göra mig lycklig. För avund får mig att koncentrera mig på det som andra har och som jag inte har. Som om den andre är emot mig. Detta är en synd, och början på många, många brott.”

"Pilatus var intelligent och i Markusevangeliet läser vi att Pilatus hade lagt märke till att de skriftlärda hade drivits av avund när de överlämnat Jesus till honom:

"Pilatus såg att det rörde sig om avund, han var intelligent, men feg! Detta var redskapen som behövdes för att överlämna Jesus, avund och feghet. Dödens redskap. Vi måste be Herren om nåden att inte drivas av avund och feghet och överlämna våra bröder och systrar i församlingen. Alla har vi våra synder, alla har vi våra dygder. Kom ihåg, döda inte med skvaller, drivna av avund och svartsjuka!”








All the contents on this site are copyrighted ©.