2016-01-18 10:45:00

Bønneuka for kristen enhet: "Kalt til forkynne Herrens storverk"


Bønneuka for kristen enhet 2016

Mandag 18. januar starter bønneuka for kristen enhet. Hvert år feirer mange kristne over hele verden denne uka sammen; det er ei økumenisk uke.

På Norges Kristne Råds nettsted finner vi materiale for bønneuka, blant annet forslag til økumenisk gudstjeneste. I år er det kristne i Latvia som har laget materialet. De har valgt temaet Kalt til å forkynne Herrens storverk. Det er hentet fra følgende to vers i Peters første brev:

Men dere er en utvalgt slekt, et kongelig presteskap, et hellig folk, et folk som Gud har vunnet
for at dere skal forkynne hans storverk, han som kalte dere fra mørket og inn i sitt underfulle lys.
Dere som før ikke var et folk, er nå Guds folk.
Dere som før ikke fant barmhjertighet, har nå funnet barmhjertighet.
(1 Pet 2,9-10).

I Roma vil bønneuka blant annet bli markert i Paulusbasilikaen, som er byens nest største kirke, nest etter Peterskirken. Hver kveld er det en forskjellig gruppe kristne som står for arrangementet i Basilikaen, - tirsdag er det for eksempel lutheranernes tur. Uka avsluttes som vanlig på festen for Paulus' omvendelse, den 25. januar. Da kommer paven og er med på vesper i Basilikaen.

 

De økumeniske forholdene i Latvia

Latvierne skriver blant annet følgende om seg selv når det gjelder de økumeniske forholdene (tatt fra Norges Kristne Råds nettsted):

Latvia er et slags vannskille mellom katolske, protestantiske og ortodokse tradisjoner. Samarbeidet mellom kristne i Latvia er grunnleggende for om det kristne budskapet skal nå fram i samtidens postmoderne samfunn med alle dets ulike retninger og mangfold i oppfatninger. Man kan si at de økumeniske båndene og samarbeidet mellom ulike kirkesamfunn i Latvia er bygd på forkynnelsen av Herrens storverk.

I Latvia er det vanlig at biskopene fra de største kirkesamfunnene sammen gir ut hyrdebrev om saker som handler om etikk, vern av liv eller sosial rettferdighet.

De gode båndene mellom biskopene og prestene i de latviske kirkene rekker mye lengre enn til økumeniske gudstjenester, for de bygger på ekte vennskap. Dette utfordrer skillemurene som ble bygd i tidligere århundrer, og det får hver og en til å se den andre som medtjener for evangeliet. Katolske, lutherske og baptistiske biskoper møtes jevnlig. De ber og lover Gud sammen i broderlig atmosfære og diskuterer saker som er viktige i Latvia.

Det fins også mange eksempler på økumenisk samarbeid mellom fellesskap og menigheter. En av fruktene av disse erfaringene er byggingen av et økumenisk bønnekappell. Dørene i kappellet er alltid åpne. Katolikker og lutheranere har vaktordninger som sikrer at det alltid er noen i kapellet.

Et annet eksempel på personlig tiltak er Toppmøtet i Gaizins. En legmann bød inn lederne for flere latviske kirker på den høyeste åsen, Gaizins, for å være sammen og be. De takket ja. Så lenge møtet varte, ble de støttet av de troende gjennom sammenhengende bønn og gudstjeneste. Dette har vært gjort sju ganger hittil, og mange flere kirkeledere har sluttet seg til.

Latvierne har gjort mange gode erfaringer med økumenikk. Men de må også medgi at disse aktivitetene er satt i gang av en relativt liten gruppe mennesker som er særlig åpne for økumeniske kontakter. Mange andre kristne fortsetter å vise liten interesse, eller er til og med motstandere av kontakt mellom kirkesamfunnene. Latvierne sier at det er kanskje rett å si at utviklingen av økumenikken i stor grad er avhengig av vennskap og personlige bånd.

 

 








All the contents on this site are copyrighted ©.