2016-01-07 13:29:00

Katolska Frankrike reagerar på Charlie Hebdo's framsida på årsdagen för attentatet


Vatikanens dagstidning ”L’Osservatore Romano” kritiserade på tisdagen den franska satir tidningen Charlie Hebdo för framsidan som porträtterar Gud som en kalashnikov svingande terrorist, i utgåvan som markerar den första årsdagen av terrorattacken mot redaktionen, den 7 januari 2015.

En miljon exemplar av specialutgåvan nådde Frankrikes tidningsstånd på onsdagen med denna framsida och med en text: "Ett år senare. Mördaren går fortfarande fri."

I en kommentar skriver Vatikanens dagstidning att denna typ av behandling av religionen "är inte ny" - och man betonade att religiösa ledare har vid upprepade tillfällen fördömt våldet i Guds namn:

"Bakom den kompromisslösa sekulariseringens vilseledande flagga glömmer man ännu en gång att religiösa ledare av alla trostillhörigheter oupphörligen fördömer  våld i religionens namn – och att använda sig av Gud för att rättfärdiga hat är en äkta hädelse, vilket påven Franciskus har upprepat flera gånger."

L’Osservatore Romano tillägger att: "Charlie Hebdo’s val av framsida visar på den sorgliga paradoxen i en värld som är mer mån om att vara politiskt korrekt, så till den grad att det är löjligt, men som vare sig vill erkänna eller respektera de troendes tro på Gud, oavsett religion."

Specialutgåvan markerar årsdagen sedan bröderna Cherif och Said Kouachi attackerade Charlie Hebdo’s kontor i östra Paris och dödade 12 personer, varav åtta av tidningens redaktion. Personalen var hot sedan de  publicerade karikatyrerna av profeten Muhammed år 2006.

En vecka efter attacken mot Charlie Hebdo fördömde påven Franciskus allt våld i Guds namn och uppmanade till respekt för religioner.

"Att döda i Guds namn är en absurditet”, sa påven då till reportrar ombord på det påvliga planet under hans resa i Asien. Samtidigt som han värnade om yttrandefriheten, påminde han om att "varje religion har sin värdighet" och ”det finns gränser på" provokationer med kränkande syfte.

"Om en god vän talar illa om min mor, kan han räkna med att jag slår till honom, det är normalt. Du får inte provocera, du får inte förolämpa andra människors tro, du får inte håna dem."

Men varför nu sätta de kristnas Gud på framsidan? Det frågar sig även den franska katolska biskopskonferensen som i ett kort tweet skriver:

"Vi kommenterar inte dem som enbart försöker att provocera. Är det den här typen av kontrovers som Frankrike behöver?". Abboten Pierre Hervé Grosjean skrev på Twitter:" Från krubban till korset, visar sig vår Gud obeväpnad. Han låter göra karikatyrer på sig, och slutar inte att älska oss.". Samma fråga ställer sig den franska katolska tidningen La Croixs redaktör, i sin ledare: "Är det Gud som mördar?"

"Nej, det är inte Gud som mördar. Det är människor”, skriver Guillaume Goubert, angående Charlie Hebdo’s titel. "Tecknaren Riss har valt att rita Gud som en mördare som springer, och har gett den Guden typiskt kristna drag. Och bättre var kanske det för det ger en katolsk tidning större frihet att kommentera än om man hade valt att använda sig av andra religioner. Vi kommenterar framsidan utan indignation, med respekt för de som dog, med gemensam smärtan med de som överlevde. Och eftersom fördömandet av våld är kärnan i vår tro.”

"Det är inte Gud som mördar, fortsätter redaktören. ”Det är människorna. Och människorna behöver inte Gud för att göra det. De mest våldsamma ideologierna under 1900-talet, nazismen och stalinismen, hade ingen religiös motivation, de var anti-religiösa. Naturligtvis, har tyvärr religion varit en faktor i våld genom historien, och är det fortfarande på många håll. Men religionen förklarar inte allt. Det talas mycket om konfrontationen mellan sunni och shia islam. Det skulle kanske vara mer korrekt att tala om rivaliteten mellan araber och perser.

”"Det är inte Gud som mördar, utan människorna. Men Gud behöver människorna för att göra gott. Många gör gott. Det finns stora hjältar som var troende och som förespråkade ickevåld: Gandhi, Martin Luther King, Dorothy Day, Lech Walesa. Många är de som varje dag i sin tro finner mod och energi till att förlåta, snarare än till att hata. Gud vet att världen behöver dem."

Anledningen till denna framsida är tydlig. I den sekulära kulturen är alla religioner lika i sin obskurantism. Men bland dessa, är kristendomen den mest bakåtsträvande av alla. Om man räknar de anti-kristna teckningarna som tidningen Charlie Hebdo har ritat i sin historia överskrider de exponentiellt de på islam. Det är inte bara en fråga om bristande mod, då de kristna, som bekant, inte utför massakrer som svar på hädelse, utan det rör sig även om en ideologisk agenda: man beskyller den europeiska kristendomen för historiens laster. 








All the contents on this site are copyrighted ©.