2016-01-06 11:17:00

Böneveckan för kristen enhet den 18-25 januari


Den 18-25 januari pågår böneveckan för kristen enhet över hela världen. I Sverige ansvarar Sveriges kristna råd för översättningen av det material som har tagits fram utav Kyrkornas världsråd och Vatikanen. I år har böneveckan temat "Kallade att förkunna Guds storverk" och materialet har förberetts av en arbetsgrupp i Lettland. Initiativet till en bönevecka för kristen enhet togs 1908 av den anglikanske prästen Paul Wattson i USA och är sedan 1966 ett gemensamt projekt mellan den Katolska Kyrkan och Kyrkornas världsråd. Kyrkornas världsråd samlar kyrkor och samfund från 110 länder och representerar 500 miljoner kristna från olika traditioner: reformerta (28%), lutheraner (16%), metodister (11%), ortodoxa, anglikaner, baptister och oberoende samfund.

Arbetsgruppen i Lettland har även skrivit en introduktion till årets material:

Kallelsen att vara Guds folk 
Aposteln Petrus säger till den tidiga kyrkan att de i sökandet efter mening, innan de hade tagit emot evangeliet, inte var ett folk. Men genom att ta emot kallelsen att vara Guds utvalda folk och ta emot kraften av Guds frälsning i Jesus Kristus blev de ett Guds folk. Denna verklighet, lika för alla kristna, uttrycks genom dopet i vilket vi föds på nytt genom vatten och den heliga Anden (jfr Joh 3:5). I dopet dör vi bort från synden för att uppstå med Kristus till det nya livet av nåd i Gud. Det är en ständig utmaning att förbli medveten om denna nya identitet i Kristus. 

Att höra om Guds storverk 
Dopet öppnar för en ny spännande resa där varje ny kristen förenas med Guds folk genom alla tider. Guds ord – de skrifter som kristna från alla traditioner ber med, studerar och reflekterar över – är grunden för en verklig gemenskap, låt vara ofullständig. När vi delar de heliga texterna från Bibeln läser vi om Guds befriande gärningar i frälsningshistorien: hur han ledde sitt folk ut ur slaveriet i Egypten och hur han uppväckte Jesus från de döda, det största av Guds verk. Detta öppnar det nya livet för oss alla. Och än mer, en läsning av Bibeln under bön leder kristna människor till upptäckten av hans storverk i deras egna liv. 

Gensvar och proklamation 
Gud har utvalt oss, men inte som ett privilegium. Han har gjort oss heliga, men inte därför att kristna är mer värdefulla än andra. Han har utvalt oss för att fullfölja ett ändamål. Vi är heliga endast så länge vi är engagerade för Guds tjänst, vilket alltid innebär att föra hans kärlek vidare till alla människor. Att vara ett prästerligt folk innebär att stå i tjänst för världen. Kristna lever i dopets kallelse och bär vittnesbörd om Guds storverk på många olika sätt:

Att läka det som är skadat. Krig, konflikter och övergrepp har skadat känsloliv och relationer bland Lettlands invånare och i många andra länder. Guds nåd hjälper oss att be om förlåtelse för de hinder som står i vägen för försoning och helande, att ta emot barmhärtighet och att växa i helighet.

Att söka efter sanning och helhet. Medvetandet om vår gemensamma identitet i Kristus kallar oss att arbeta med svaren på de frågor som fortfarande splittrar oss kristna. Vi är kallade precis som lärjungarna på vägen till Emmaus, att dela våra erfarenheter och så, på vår gemensamma vandring, upptäcka att Jesus Kristus är mitt ibland oss.

Ett aktivt engagemang för mänsklig värdighet. Kristna som har förts ut från mörkret till Guds rikes underbara ljus kommer att upptäcka det oändliga värde som finns hos allt mänskligt liv. Genom gemensamma sociala projekt och kärleksgärningar kan vi nå ut till de fattiga, de behövande, till missbrukare och till dem som är marginaliserade. 








All the contents on this site are copyrighted ©.