2016-01-06 16:59:00

Barmhärtighetsgärningarna: 1. Ge mat åt de hungriga


I sitt budskap inför Världsungdomsdagen i Krakow den 26-31 juli bad påven Franciskus oss att varje månad utföra en av de kroppsliga och en av de andliga barmhärtighetsgärningarna för vår nästa. Under Barmhärtighetens Jubelår presenterar Vatikanradion därför en serie där vi går igenom alla barmhärtighetsgärningarna, ser närmare på deras innebörd och presenterar konkreta förslag på hur vi kan följa påven Franciskus uppmaning till Kyrkan.

Jesus sa till sina lärjungar: ”Var barmhärtiga, så som er Fader är barmhärtig” (Luk 6:36). Denna barmhärtighet kan inte enbart bestå utav tankar och känslor, utan måste ges uttryck i konkreta gester, handlingar och gärningar. Aposteln Jakob går till och med så långt så att han säger: ”Visa mig din tro utan gärningar, så skall jag med mina gärningar visa dig min tro” (Jak 2:18). Han fortsätter sedan med att ge konkreta exempel:

”Om en broder eller syster är utan kläder och saknar mat för dagen, vad hjälper det då om någon av er säger ’Gå i frid, håll er varma och ät er mätta’, men inte ger dem vad kroppen behöver? Så är det också med tron: i sig själv, utan gärningar, är den död. . . . Liksom en kropp utan livsande är död, så är tron utan gärningar död” (Jak 2:15-17, 26).

Trons konkreta uttryckssätt är barmhärtigheten. Barmhärtighetsgärningarna är även den avgörande faktorn i Jesu tal om den yttersta domen (Matt 25). Frälsning eller fördömelse, himmel eller helvete, beror enligt Jesus på om man har utfört barmhärtighetsgärningarna eller inte. Han nämner särskilt några av dem:

Jag var hungrig och ni gav mig att äta,

Jag var törstig och ni gav mig att dricka,

Jag var hemlös och ni tog hand om mig,

Jag var sjuk och ni såg till mig,

Jag satt i fängelse och ni besökte mig.

De första sex kroppsliga barmhärtighetsgärningarna är hämtade ifrån denna passage, och Kyrkans tradition har även lagt till en sjunde: Att begrava de döda, baserat på den rättfärdige Tobits agerande (Tob 2). Jesus avslutar med att säga: ”Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa mina minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig” (Matt 25:40).

I Herrens bön ber vi: ”Ge oss idag vårt dagliga bröd” (Matt 6:11). På Jesu tid var den vanligaste maten i Palestina bröd. Det var maten som man åt för att överleva, och att äta bröd kännetecknade för människorna för två tusen år sedan därför ofta att äta i allmänhet. När Bibeln talar om att någon saknar bröd, så betyder det därför att någon lider brist på allt (jf. Amos 4:6). I den kontexten säger Jesus att: ”Jag är livets bröd” (Joh 6:48). Brödet är tillsammans med vinet dessutom de centrala elementen i firandet av Eukaristin, som Bibeln ofta helt enkelt talar om som brödsbrytelsen (jf. Luk 24:35). Det är ett uttryck för det faktum att Eukaristin börjar med Jesu delande och givande: ”Sedan tog han ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: ’Detta är min kropp som blir offrad för er’” (Luk 22: 19).

Det är inte svårt för oss att hitta konkreta sätt att utföra den första av de kroppsliga barmhärtighetsgärningarna. Det kan vara så enkelt som att ta med sig en varm måltid till någon äldre granne som inte längre orkar laga något själv. Eller kanske att hjälpa till i ett lokalt soppkök eller att ge en matpåse till en församling som brukar dela ut dem till de fattiga. Man kan även ge pengar till någon hjälporganisation som ger mat till människor som lever i akut svält eller till organisationer som arbetar med olika självförsörjningsprojekt i tredje världen. Ett annat sätt kan vara att fasta, även om det bara handlar om att äta eller dricka lite mindre än vad man brukar för att kunna dela med sig till någon annan som inte kan äta sig mätt, precis som den salige Óscar Romero en gång sa: ”Det är inte Guds vilja att vissa ska ha allt och andra inget.” Vi kan även sträva efter att leva ett enkelt liv i solidaritet med de fattiga och att leva på ett sätt som är hållbart för skapelsen.

Den första kroppsliga barmhärtighetsgärningen är så enkel att utföra. Och genom att välja att älska Kristus i vår nästa så får vi vara med och tända en barmhärtighetens kärlekseld i världen. 








All the contents on this site are copyrighted ©.