2016-01-02 09:00:00

Si "I dag lar Herren sitt ansikt lyse over meg"! Pavens Angelus


Herren la sitt ansikt lyse over deg og være deg nådig!

Herren løfte sitt ansikt mot deg og gi deg fred!

(4. Mos 6,25-26)

Første nyttårsdag var både høytiden for Guds mor Maria og Verdens fredsdag. Innimellom to store messer hadde pave Frans Angelusmeditasjon på Petersplassen som vanlig. Anslagsvis 60 000 mennesker var tilstede. Paven sa:

Det er vakkert å ønske hverandre godt nytt år. Slik fornyer vi vårt ønske for hverandre om at det nye året må bli litt bedre. Det er i grunnen et tegn på det håpet som bor i oss og får oss til å tro på livet. Men vi vet jo at ikke alt vil bli endret i det nye året og at mange av gårsdagens problemer også vil være morgendagens problemer. Derfor vil jeg gi dere en lykkeønskning basert på et reelt håp, og denne lykkeønskningen tar jeg fra en av dagens tekster.

Det er de ordene som Herren selv sa skulle brukes til å velsigne folket hans: Herren la sitt ansikt lyse over deg[...] Herren løfte sitt ansikt mot deg. Også jeg ønsker at Herren skal feste blikket på dere og at dere kan glede dere vel vitende om at hver dag lyser hans barmhjertige ansikt - mer strålende enn sola - over dere og går aldri ned! Det å oppdage Guds ansikt gjør livet nytt. For han er en Far som er "forelsket" i mennesket, som aldri går lei av å måtte begynne på nytt med å fornye oss. Han er utrolig tålmodig med oss! Han går ikke lei å begynne på nytt hver gang vi faller. Men Herren lover ikke magiske forandringer; han bruker ikke noen tryllestav. Han elsker å forandre virkeligheten innenfra. Han er tålmodig, kjærlig og fintfølende; han ber om å få komme inn i vårt liv, liksom regnet i jorda, for å få oss til å gro. Og han venter alltid på oss og ser ømt på oss. Hver morgen når vi våkner kan vi si "I dag lar Herren sitt ansikt lyse over meg!". Det er en vakker bønn og den er sann.

Den bibelske velsignelsen fortsetter slik: [Herren] gi deg fred!. I dag feirer vi Verdensdagen for fred. Temaet er "Overvinn likegyldigheten og erobre freden!" (http://sv.radiovaticana.va/news/2015/12/15/overvinn_likegyldigheten_og_erobre_freden/1194467). Det er vi som må dyrke den freden som vår Far ønsker å så i verden. Ikke bare det, freden må også "erobres". Det medfører en skikkelig kamp, en åndelig kamp, som finner sted i hjertet vårt. For det er ikke bare krigen som er fredens fiende, men også likegyldigheten, som får oss til å tenke bare på oss selv og som bygger barrierer, mistenksomhet, frykt og innesluttethet. Dette er fredens fiender. Vi har heldigvis tilgang til mye informasjon, men noen ganger er vi så oversvømt av nyheter at vi blir distrahert fra virkeligheten, fra vår bror eller søster som trenger oss. La oss dette året begynne å åpne hjertet, å bli oppmerksomme på vår neste, for den som er nær oss. Det er den veien vi må gå for å erobre freden.

Må Fredens dronning, Guds mor, hjelpe oss med dette. Vi feirer hennes høytid i dag. Hun "tok vare på alt som ble sagt, og grunnet på det i sitt hjerte" (Luk 2,19). Alt det som skjedde i livet hennes - håpene og bekymringene, takknemligheten og problemene - ble i Marias hjerte til bønn og dialog med Gud. Det samme gjør hun også for oss: Hun beskytter gledene og løser knutene i våre liv ved å bringe dem til Herren.

Paven avsluttet sine refleksjoner med å betro Maria det det nye året.

 








All the contents on this site are copyrighted ©.