2016-01-01 15:46:00

"I Marias ja fullbordades tiden" Påvens predikan på nyårsdagen


På årets första dag då den katolska kyrkan firar Jungfru Maria Guds Moder, firade påven Franciskus två mässor. Den första på förmiddagen kl 10 i Peterskyrkan, och sedan ytterligare en kl 17 på eftermiddagen då han öppnade den Heliga Porten i den fjärde påvliga basilikan i Rom, Santa Maria Maggiore.

I Peterskyrkan deltog Stockholms Katolska Domkyrkas Ungdomskör, tillsammans med Katedralkören från Lugano. Båda har varit i Rom under de senaste dagarna för Pueri Cantores internationella körfest.

I sin predikan talade påven Franciskus om orden ”när tiden var inne” som man läser i Galaterbrevet ” Men när tiden var inne sände Gud sin son, född av en kvinna. (Gal 4,4)

Vad innebär det? Vid den tidpunkten i historien ser vi hur Rom hade fått makten genom sin militära styrka. Kejsar Augustus hade kommit till makten efter fem inbördeskrig. Israel hade erövrats av det romerska riket och det utvalda folket hade förlorat sin frihet. För de samtida, det var verkligen inte den bästa av tider. ”När tiden var inne” har med andra ord inte med geopolitik att göra.

Påven förklarade att det inte är ”historien som avgör Kristi födelse; utan snarare, att hans ankomst till världen gör så att historien når sin fullhet. Födelsen av Guds Son inviger en ny era, en ny tideräkning, en tid då de gamla löftena går i uppfyllelse.”

”Tidens fullbordan är med andra ord Guds närvaro i vår historia. Nu kan vi se hans härlighet.”

Påven påpekade att denna Guds närvaro krockar ständigt med den dramatiska upplevelsen av hans frånvaro: ”Tidens fullbordan tycks blekna inför otaliga former av orättvisor och våld som dagligen härjar vår mänskliga familj. Hur kan vi säga att vi lever i tidens fullbordan när vi bevittnar mängder av män, kvinnor och barn som flyr från krig, svält och förföljelse, redo att riskera sina liv för sina grundläggande rättigheter?

Men påven sa att ännu större än maktlöshetens bäck är Barmhärtighetens ocean, och att vi alla är kallade att återfödas i denna ocean, att övervinna likgiltigheten som blockerar solidariteten, och lämna den falska neutraliteten bakom oss. Kristi nåd i vilken vår frälsning går i uppfyllelse, får oss att samarbeta med honom i byggandet av ett allt mer rättvis och broderlig värld, en värld där varje människa och varje varelse kan bo i fred, enligt Guds ursprungliga skapelseplan, sa påven och hänvisade till årets fredbudskap i vilken bekämpandet av likgiltigheten står i centrum.

Avslutningsvis såg påven till Maria, Gud Moder, ”som är en ikon för freden. I henne uppfylls det gamla löftet. Hon trodde på ängelns ord, och blev därmed Herrens Moder. Genom hennes "ja", fullbordades tiden. Dit världens filosofiska och rationella resonemang inte når, dit når trons kraft, för att ständigt öppna nya vägar för förnuftet och för förhandlingarna.








All the contents on this site are copyrighted ©.