2015-12-31 17:17:00

"Vi behöver Guds vilja och plan, inte människornas" Påvens vesper med Te Deum


Påven Franciskus ledde den högtidliga vespern i Peterskyrkan på årets sista dag för att med hela kyrkan tacka Gud för det gångna året, genom att sjunga den antika tacksägelsebönen Te Deum. Peterskyrkan var fylld till bredden när påvens procession inledde vespern klockan 17. Kardinaler, biskopar, präster ordensfolk och lekmän, hade samlats i basilikans ljus och värme i ”denna stund som är full av betydelse” som påven sa.

I sin predikan under vespern talade påven om  vikten av att tacka Gud, vilket kyrkan har gjort med denna sin lovsång, sedan det 4:e århundradet, i alla viktiga stunder under sin pilgrimsfärd på jorden. ”Glädjen och tacksamheten flödar i vår bön, då vi erkänner Guds kärleksfulla närvaro i vår historia. Men som så ofta räcker inte rösten från Guds folk och vi ber änglarna, profeterna och hela skapelsen att prisa Herren tillsammans med oss. Med denna hymn ser vi på frälsningshistorien där Guds outgrundliga plan syns i våra liv under det gångna året.”

Påven sa att under Barmhärtighetens Jubelår har de sista orden i hymnen en ännu större betydelse: ”"Var alltid med oss, Herre, din nåd, i dig är vårt hopp." Barmhärtigheten hjälper oss att tyda och förstå det gångna och det som väntar oss i början av det nya året.”

Påven sa att när vi ser tillbaka på året så ska vi göra det i förhållande till Guds vilja. Gör vi Guds vilja? Eller följer vi människans planer präglade av privata intressen, och av en omättlig törst på makt och våld. Vi behöver fokusera på Guds tecken, sa påven, och påpekade att det finns många tecken på kärlek och barmhärtighet i världen, som vare sig kan eller bör skymmas av ondskans arrogans. Det goda segrar alltid, även om det goda ibland kan verka svagare.

Påven uppmanade slutligen alla rombor att se bortom nuets prövningar, och att arbeta för att återvinna de grundläggande värdena: att tjäna ärligt, för att övervinna den osäkerhet som har dominerat året, och som beror på att man inte engagerar sig för det allmänna bästa. Förlora aldrig ett tillfäller att ge ert kristna vittnesbörd, så att Rom, med sin historia och med Marias moderliga förbön, Salus Populi Romani, förblir den privilegierade stad hon är i tro, gästfrihet, broderskap och fred.

Efter Vespern begav sig påven Franciskus ut på Petersplatsen för att be vid den stora julkrubban vid obelisken. Sedan 12 år är Föreningen Familjekärlek på Petersplatsen under nyårsnatten för att vaka in det nya året i bön för freden och världens familjer. Denna sed har nu spridit sig till olika kyrkor runt om i Italien, och överallt samlas troende på nyårsnatten för att be in det nya året.








All the contents on this site are copyrighted ©.