2015-11-23 12:30:00

"Kristi kungamakt är i korsets kärlek" Påven under Angelus


På kyrkoårets sista dag, Kristus Konungens högtid, reflekterade påven Franciskus över vad det är som gör Jesus till kung, och hur det skiljer sig från världslig kungamakt, under sin Angelus på Petersplatsen klockan 12.

"I dagens evangelium begrundar vi hur Jesus presenterar sig för Pilatus som kung av ett rike som "inte är av denna världen" (Joh 18:36). Detta betyder inte att Kristus är kung i en annan värld, men att han är kung på ett annat sätt, och att han dessutom är kung i denna värld. Det rör sig om en konfrontation mellan två logiker. Den världsliga logiken som bygger på ambition och konkurrens, den slåss med rädslans, utpressningens och samvetsmanipulationens vapen. Och evangeliets logik, Jesu logik, visar sig i ödmjukhet och osjälviskhet, och bekräftar tyst men effektivt sanningens makt. Rikena i denna värld bygger ibland på arrogans, rivalitet och förtryck. Kristi rike är ett "rike där rättvisa, kärlek och fred råder".

”När uppenbarade sig Jesus som kung?” frågade påven och svarade: ”Vid korsfästelsen! Den som ser på den korsfäste Kristus kan inte ungå se kärleken. Någon av er kanske tycker att det var ett misslyckande. Misslyckandet är synden, misslyckandet i mänskliga ambitioner, men i korsfästelsen ser vi en triumf, kärlekens fria gåva. I korsets misslyckande ser vi kärleken som Jesus ger oss. När en kristen talar om makt och styrka betyder det alltid att man hänvisar till kraften i Jesu kors, till kärlekens kraft: en kärlek som förblir intakt även när den förnekas. På Golgata hånade åskådarna Jesus som var fastspikad på korset, och de utmanade honom: "Rädda dig själv och kom ner från korset" (Mark 15,30). "Rädda dig själv!". Men paradoxalt nog, är sanningen om Jesus just den som de som hånade honom sa: "Han kan inte rädda sig själv!" (v. 31). Om Jesus hade kommit ner från korset, skulle han ha gett efter för världens furstes frestelser. Han kan inte rädda sig själv just för att kunna rädda andra, eftersom han gav sitt liv för oss, för var och en av oss. Om man säger "Jesus gav sitt liv för världen" är det sant, men det är vackrare att säga: ". Jesus gav sitt liv för mig". Idag säger var och en av oss här i sitt hjärta "Han gav sitt liv för mig", för att kunna rädda var och en av oss från våra synder.”

"Men en av de närvarande hade förstått detta väl. En av brottslingarna som var korsfästa med honom, och som kallas "den gode rövaren", som ber honom: "Jesus, kom ihåg mig när du kommer in i ditt rike" (Luk 23,42). Detta var en brottsling, han var korrupt och dödsdömd på grund av all brutalitet han hade han gjort i sitt liv. Men han såg Jesus attityd, ödmjukheten i Jesu kärlek. Styrkan i Kristi rike är kärleken. Kristi kunglighet förtrycker oss inte, utan befriar oss från våra svagheter och vårt elände, och uppmuntrar oss att följa godhetens, försoningens och förlåtelsens stigar. Låt oss se på Jesu kors, på de goda rövaren och upprepa det som han sa: ”Jesus, tänk på mig när du kommer in i ditt rike", sa påven och upprepade med de samlade på Petersplatsen dessa viktiga ord. ”När vi är svaga, syndare och uppgivna måste vi säga till Jesus: "Du är där. Glöm inte bort mig!”. Inför världens många tårar i världen och mänsklighetens sår, ber vi Jungfru Maria att stödja oss i vår strävan att följa Jesus, vår kung, och göra hans rike närvarnade genom gester av ömhet, förståelse och medkänsla”, avslutade påven Franciskus. 








All the contents on this site are copyrighted ©.