2015-11-12 15:07:00

Påven till Don Guanellas efterföljare "Försynen är verklig, lita på den"


När påven Franciskus på torsdagen tog emot pilgrimer från den italienska katolska rörelsen Don Guanella som sedan den grundades av fader Luigi Guanella i slutet av 1800-talet har värnat om de mest hjälplösa och utsatta, talade han till dem om grundares tillit till Herrens Gudomliga Försyn:

”Don Guanellas liv präglades av hans visshet att Gud Fader är barmhärtig och förutseende”, förklarade påven Franciskus. Detta var för honom hjärtat av tron: insikten att han var en älskad son, som Fadern har omsorg om, och därav allas broder, kallad att ingjuta tillit hos människorna. Gud är fader och kan inte annat än älska oss. Inte heller kan han hålla sig borta från sina barn. Om vi ​​är långt från honom, väntar han på oss; när vi kommer närmare, omfamnas vi; om vi faller, lyfts vi upp; och om vi omvänder oss, förlåter han oss. Han vill alltid komma oss till mötes. Don Luigis tro på Faderns praktiska  kärlekoch försyn var mycket stark, vilket ofta ledde honom till att överskrida gränserna för den mänskliga klokheten, för att leva evangeliet. Försynen för honom var inte "poesi", utan verklighet. Gud bryr sig om oss och vill att vi ska lita på honom”, sa påven och fortsatte:

”Jag tror vår himmelske Fader är väldigt ledsen när han ser att hans barn inte litar på honom till fullo: när de tror att han är en avlägsen Gud, snarare än den barmhärtige Fadern. Många tvivlar också på Gud, att han är vår fader ja, men inte att han är allsmäktig. Så det är bäst att inte lita på honom fullt ut, eftersom det skulle kunna innebära att han ber om något alltför krävande, eller sänder oss stora prövningar.

Men detta är Guds gamla fiendes förvillelse, som förvränger verkligheten och förklär det goda med det onda. Detta är den första frestelsen: att distansera sig från Gud, att låta sig skrämmas av misstanken att hans faderskap inte är gott och förutseende. Gud är bara kärlek, ren förutseende kärlek. Han älskar oss mer än vi älskar oss själva och vet vad som är vårt sanna goda. Det är därför som han vill att vi under våra liv är det vi är från stunden vi döptes, hans älskade barn, som kan övervinna rädslan och inte börja klaga, för Fadern tar hand om oss. 








All the contents on this site are copyrighted ©.