2015-10-12 08:57:00

Paavi: raha häikäisee, hämää ja pettää.


”Jeesuksessa olemme todella onnellisia, sillä seuratessame häntä, vapaudumme rikkauksien vankeudesta”, lausui paavi sunnuntain Angeluksessa.

Usko ja kiintymys rikkauksiin eivät sovi yhteen.

Päivän evankeliumi puhuu Jeesuksen kolmesta katseesta(Mark.10).

Rikas nuorukainen juoksee Jeesuksen luo ja kysyy mitä hänen on tehtävä, jotta saisi iankaikkisen elämän:

”Iankaikkinen elämä ei tarkoita ainoastaan tuonpuoleista elämää, vaan onnellista ja täydellistä elämää. Mitä meidän on tehtävä, jotta saisimme sen? Jeesuksen vastaus sisältää kaikki käskyt, mitkä liittyvät lähimmäisen rakkauteen. Nuorukainen on noudattanut kaikkia niitä. Seurasi ensimmäinen rakkauden täyttämä katse, minkä jälkeen Jeesus kehottaa nuorkaista myymään kaiken omaisuutensa ja antamaan tulot köyhille. Mutta tämä Jeesuksen katse ei kosketa nuorukaisen sydäntä, joka lähtee vihastuneena pois, sillä hänellä on sydämessä kaksi herraa, Jumala ja raha, mikä osoittaa, että usko ja kiintymys rikkauksiin eivät voi elää yhdessä.”

Myös opetuslapset hämmästyivät Jeesuksen vastauksesta nuorukaiselle.

”Tällä kertaa katse sisälsi varoituksen. ’Jeesus katsoi ympärilleen ja sanoi opetuslapsillensa:Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, päästä Jumalan valtakuntaan’. ’Kuka sitten voi pelastua?’ , kysyivät opetuslapset. Jeesuksen kolmas katse oli rohkaiseva :Ihmisille se on mahdotonta, mutta ei Jumalalle’.  

Jos luotamme Herraan, pystymme voittamaan kaikki esteet, mitkä estävät seuraamasta häntä uskon tiellä.”

”Oletteko tunteneet Jeesuksen katsovan teitä? Mitä haluatte vastata hänelle? Kumman teette mieluummin:lähdette tältä torilta sydän täynnä Jeesuksen antamaa onnea, vai suru sydämessä, minkä maalliset ilot meille tarjoavat?”, kysyi paavi Pietarintorilla olevilta nuorilta.








All the contents on this site are copyrighted ©.