2015-10-12 16:33:00

"Föredrar ni Jesu glädje, eller världslighetens sorg?" Påven under Angelus


Pengar bländar och gör oss besvikna, glädjen finns i Jesus. Detta var påven Franciskus ord under sin Angelusreflektion klockan 12 på Petersplatsen. Påven konstaterade att i söndagens evangelietext ur Markusevangeliets 1:e kapitel, beskriver evangelisten Jesu blickar, och påven valde att tala om de tre scenerna ur denna synvinkel. 

I den första scenen har vi den rike mannen som går till Jesus för att fråga honom om hur han ska göra för att ”vinna evigt liv”: ''Evigt liv är inte bara livet efter detta – evigt liv är ett fulländat liv här och nu.

Vad måste vi göra för att uppnå det? Jesu svar sammanfattar de bud som hänvisar till att älska sin nästa. Den unge mannen hade ingenting att förebrå sig själv; men det var uppenbart att, att följa buden inte var tillräckligt för honom. Det räckte inte för att tillfredsställa önskan om fullhet."

Jesus såg då på honom med kärlek och sade: ”Ett fattas dig. Gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig

Påven beskriver Jesu första blick som intensiv, ”full av ömhet och tillgivenhet" när han säger till den unge rike mannen att sälja allt han har och ge åt de fattiga.

Men trots Jesu kärleksfulla blick, berör den inte den unge mannens hjärta. Bedrövad och mörk i själen lämnar han lämnar Jesus. Hans hjärta var delat mellan två herrar, Gud och pengarna", sa påven, ”vilket visar att de båda inte kan samexistera - tron och kärleken till pengar”.

"Den unge mannen lät sig inte erövras av Jesu kärleksfulla blick, och därför kunde han inte förändras. Det är bara om vi med ödmjuk tacksamhet tar emot Herrens kärlek, som vi kan befrias från idolernas förförelser och den blindhet våra illusioner bidrar till. Pengar, nöje, framgång – de bländar oss och sedan sviker de. De lovar livet men leder till döden. Herren ber oss att vi ska lösgöra oss från dessa falska rikedomar för att nå det verkliga livet, ett fullvärdigt liv, äkta och ljust".

Evangelisten konstaterar att Jesu svar till den unge mannen även förbryllar apostlarna. Jesus riktar då de den andra och den tredje blicken:

"Den här gången är det en tankeväckande, varnande blick”, sa påven. ”Jesus sa "Hur svårt blir det inte för dem som har pengar att komma in i Guds rike!” (Mark 10, 23), och som svar på lärjungarnas stora förvåning och fråga om vem som kan bli frälst svara Jesus med en uppmuntrande blick, den tredje, och säger att ja, frälsningen är "omöjligt för människan, men inte för Gud! För Gud är allting möjligt. Om vi ​​förlitar oss på Herren, kan vi övervinna allt som hindrar oss från att följa trons väg."

I den tredje scenen förklarar Jesus sanningen om hur den som lämnar allt för att följa honom ska få ’hundrafalt igen’. Påven Franciskus förklarade att det rör sig om de saker som man har ägt och som man sedan lämnar, dessa multipliceras i oändlighet. I utbyte utav tillgångarna tar man emot tillfredställelsen i det sanna goda, befrielsen från sakernas slaveri som leder till att du erövrar friheten att tjäna med kärlek. När man slutar äga, vinner man glädjen i att skänka.

Påven Franciskus avslutade sina tankar med att rikta sig till de unga på Petersplatsen och fråga dem direkt:

”Har ni känt av Jesu blick på er? Vad vill ni svara honom? Föredrar ni att lämna detta torg med den glädje som Jesus ger oss, eller med den sorg i hjärtat som världslighet ger oss?"








All the contents on this site are copyrighted ©.