2015-09-18 12:07:00

Påvens videobudskap till Kuba inför resan


Påven Franciskus talade till Kubas befolkning i ett videobudskap som sändes på torsdagen, ett par dagar före hans avresa, lördagen den 19:e september. Påvens 9 dagar långa resa börjar i Kuba och fortsätter efter ett par dagar i USA. Till det kubanska folket sa påven:

Kära bröder och systrar!

”Det är bara ett par dagar kvar innan jag reser till Kuba. Av den anledningen vill jag skicka en hälsning innan träffa er personligen. Jag besöker er för att dela tron och hoppet med er, så att vi stärker varandra i att följa Jesus. Det gör mig gott att tänka på er trohet till Herren, det mod med vilket ni möter vardagens svårtigheter med, den kärlek som ni visar varandra när ni hjälper och stöttar varandra längs livets väg. Tack för detta så värdefulla vittnesbörd.

Jag skulle vilja framföra ett mycket enkelt budskap, som jag tror är viktigt och nödvändigt. Jesus älskar er så mycket, Jesus älskar er på allvar. Han vet mer än någon annan vad alla behöver, vilken vår längtan och den djupaste önskan är, i vårt hjärta; och han överger oss aldrig, och även när vi inte agerar som han förväntar sig, är han vid  vår sida, redo att välkomna oss, för att trösta oss, för att ge oss ett nytt hopp, en ny möjlighet, ett nytt liv. Han överger aldrig någonsin. Han är alltid där.

Jag vet att ni förbereder er för detta besök genom att bön. Tack. Vi behöver be. Vi behöver bönen, denna kontakt med Jesus och Maria. Och jag är mycket glad över att höra att ni, på Kubas biskopars inrådan, ofta upprepar bönen som ni har lärt er som barn: "Jesu Heliga Hjärta, gör så att mitt hjärta liknar ditt”. Det är vackert att ha ett hjärta som liknar Jesus hjärta, att kunna älska som han, att förlåta som honom och att hoppas och vägleda som honom.

Jag vill vara barmhärtighetens missionär när jag kommer. Förmedla Guds ömhet, men även uppmuntra er att vara Guds oändliga kärleks missionärer. Ingen får gå utan vittnesbördet om vår tro och vår kärlek. Hela världen måste veta att Gud alltid förlåter, att Gud alltid är med oss, att Gud älskar oss.

Jag kommer att besöka Jungfru Maria av Cobre, som en pilgrim och som en son som kommer hem till sin moder. Jag anförtror henne min resa och alla kubaner. Snälla, be för mig. Må Jesus välsignar er och den Heliga Jungfrun beskydda er. 








All the contents on this site are copyrighted ©.