2015-09-14 15:57:00

"I Jesu efterföljd förlorar vi våra liv, och vinner den sanna friheten"


Att följa Kristus innebär att man måstebära sitt kors. Det sa påven Franciskus när han på söndagen reflekterade över dagens evangelium ur Markusevangeliets 8:e kapitel i vilket Jesus frågar lärjungarna "Vem tror folk att jag är?" (Mark 8:27). Lärjungarna svarar Jesus och förklarar att folket betraktar honom som någon som är "sänd av Gud", men som ännu inte kan se honom som den Messias, som alla väntar på.

”Jesus riktar då sin fråga till lärjungarna och frågar igen: "Men vem säger ni att jag är" (V. 29). Det är den viktigaste frågan. Jesus ställer den till dem som följer honom, för att se om de tror. Petrus svara å allas vägnar, rakt på sak: Du är Messias" (v. 29). Jesus berättar då för sina lärjungar vad som väntar honom i Jerusalem, att "Människosonen måste lida mycket ... och bli dödad, och efter tre dagar skulle uppstå igen" (v. 31). När Petrus, som just bekände sin tro på Jesus som Messias, hörde detta blir han upprörd. Han tar Jesus åt sidan och opponerar sig. Men Jesus svarar i sin tur med att tillrättavisa Petrus, med hårda ord: ”Gå bakom mig Satan!” Han säger Satan. För att Petrus inte tänker som Gud, utan som människorna. Jesus inser att i Petrus, liksom i de andra lärjungarna - och även i var och en av oss! – så motsätter sig den ondes frestelser Faderns nåd. Den onde vill driva oss bort från Faderns vilja.

Genom att säga att han måste lida och straffas med döden och sedan återuppstå, vill Jesus göra klart för dem som följer honom att han, Messias, är en ödmjuk tjänare. En tjänare som är lydig Faderns vilja, beredd att offra sitt eget liv. Det är därför som han förklarar för alla som lyssnar att alla som vill vara hans lärjunge måste acceptera att vara en tjänare, liksom han blev en tjänare, och han varnade: "Om någon vill gå i mina spår, måste han förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig "(v. 35).

Att följa Jesus innebär att man måste bära sitt kors. Vi har alla ett. Att följa Jesus på hans resa, är obekvämt. Det är inte en resa i framgång eller i flyktig ära, men det är resan som leder oss till den sanna friheten. Den befriar oss från vår själviskhet och synd. På den resan avvisar man tydligt den världsliga mentaliteten som sätter "jaget" och egenintresset i centrum av sin existens. Jesus inbjuder oss att förlora vårt liv för hans skull, för evangeliet, för att förnyas, uppfyllas och bli autentiska. Vi är övertygade om att, tack vare Jesus, leder denna väg till slut till uppståndelsen, till ett fullständigt och definitivt liv med Gud. Om du bestämmer dig för att följa honom, vår Mästare och Herre, som blev en tjänare, krävs det att du går bakom honom, och noga lyssnar på hans ord. Kom ihåg att varje dag läsa evangeliet och ta emot sakramenten.

Påven Franciskus vände sig sedan till alla ungdomar på Petersplatsen och frågade dem om de någonsin hade upplevt att Jesus kallade dem att lämna allt och följa honom på närmare håll. Begrunda, be och låt Herren tala till er.

Avslutningsvis bad påven Franciskus Jungfru Maria, som följde Jesus till Golgata, att hjälp oss att alltid rena vår tro från falska bilder av Gud, för att till fullo ansluta oss till Kristus och hans evangelium.








All the contents on this site are copyrighted ©.