2015-09-07 15:44:00

Vår dövhet och stumhet är en synd!


När påven Franciskus på söndagen reflekterade över dagens evangelietext ur Markus sjunde kapitel i vilket Jesus helar en dövstum man, är den dövstumme ”en symbol för den icke-troende, som inte bara är oförmögen att höra människornas röst, utan även Guds röst”.

”Det första Jesus gör är att ta mannen bort från folkmassan. Han vill inte ha uppmärksamhet för det han är på väg att göra. Han vill inte heller att hans röst ska försvinna i omgivningens ljud och röster”, sa påven. ”Guds Ord som Kristus ger oss behöver tystnad för att vi ska kunna ta de till oss – ord som helar, försonar och återställer kommunikationen.”

”Två av Jesu gester blir tydliga. Han rör vid den dövstummes tunga och öron. För att återställa kommunikationen med den slutna mannen, börjar han med en fysisk kontakt. Men mirakel är en gåva från ovan, Jesus bönfaller Fadern; det är därför som han lyfter blicken mot himlen och befaller "öppna dig." Den döves  öron öppnas och hans tunga löses och han börjar tala korrekt (se v. 35).

”Den lärdom vi drar av detta är att Gud inte är stängd i sig själv, utan är öppen och försonas med mänskligheten. I sin stora barmhärtighet, överskrider han avgrunden av den oändliga skillnaden mellan honom och oss, och kommer till oss. För att uppnå kommunikationen med människan blir Gud människa: han inte bara talar genom lagen och profeterna, utan blir närvarande i sin Son, Ordet som blev människa. Jesus är den stora "brobyggaren". Han använder sig själv som bro för människans fulla gemenskap med Fadern.”

”Men detta evangelium talar även om oss: om hur vi är slutna i oss själva, som om vi vore otillgängliga och ogästvänliga öar. Även de mest grundläggande mänskliga relationerna saknar ibland den avgörande öppenheten: slutna par, slutna familjer, slutna församlingar, slutna hem. Gud är inte sådan. Sådana är vi och detta är vår synd.´”

”Ända sedan början av vårt kristna liv, ekar Jesu ord och gester, "Ephatha! – Öppna dig!". I dopet sker miraklet, vi botas från dövheten och stumheten i den egoistiska slutenheten och synden, och går in i kyrkans stora familj. Vi kan höra Gud som talar till oss, och förmedla hans ord, till dem som aldrig har hört det, eller som har glömt det och begravt det i oro och världsliga bedrägerier.”

Påven avslutade dagens Angelus med at be Jungfru Maria att stödja oss i vår trosbekännelse, och förmedla Herrens underverk, till dem som vi möter på vår väg.

 








All the contents on this site are copyrighted ©.