2015-09-02 12:22:00

Avlatsindikationer under jubelåret "Alla präster kan ge återlösen för en abort"


Påven Franciskus har i ett brev till Msgr. Rino Fisichella, ordförande för det Påvliga Rådet för främjande av Ny Evangelisation, meddelat sina intentioner om avlat och saker som bör uppmärksammas inför det kommande extraordinära jubelåret. Msgr. Fisichellas ansvar inför jubelåret gäller både andliga liksom praktiska dimensioner, då man räknar med stora mängder pilgrimer. Påven Franciskus skriver:

”I och med att den Gudomliga Barmhärtighetes jubelår närmar sig skulle jag vilja fokusera på flera punkter som bör uppmärksammas för att möjliggöra att firandet av jubelåret blir till ett verkligt möte med Guds barmhärtighet för alla troende. Min önskan är att man under  jubelåret ska erfara Faderns närhet, att hans ömhet ska vara påtaglig, så att varje troendes tro kan stärkas och vittnesbörd bli än mer effektivt.”

Påven fokuserar i sitt brev på vikten att göra en kort pilgrimsfärd, i samband med att man går igenom den Heliga Porten i Rom eller den i hemstiftets katedral eller kyrkor som utsetts av biskopen, ”som ett tecken på en djupa längtan efter sann omvändelse”.

Påven understryker att jubelårets avlat gäller i de kyrkor med ”barmhärtighetens portar”, eller de kyrkor som traditionellt är jubelårskyrkor. Han säger även hur viktigt det är att detta moment är knutet till ”framför allt försoningens sakrament”, och att man tar emot kommunionen, gör en reflektion över barmhärtigheten, säger trosbekännelsen och ”ber enligt de intentioner påven bär i hjärtat för det goda i kyrkan och i hela världen”.

Påven skriver att de som av olika andledningar inte kan gå igenom den Heliga Porten, som sjuka och äldre, kan ta del av jubelårets avlat genom att ta emot kommunionen eller delta i mässan, även genom olika kommunikationsmedel, och ”leva detta ögonblick som ger mening åt lidande och ensamhet” med tro och glädjefullt hopp.

Påven Franciskus talar vidare om de fängelseintagna, som är frihetsbegränsade: ”Jubileumsåret har alltid gett ett stor utrymme för amnesti, vilket inkluderar de många människor som, trots att de förtjänar sina straff, är medvetna om sin orätt och uppriktigt arbetar för att återvända till samhället”, skriver påven och hoppas att Faderns barmhärtighet ska beröra dem på ett påtagligt sätt. ”Fadern vill vara nära dem som har störst behov av hans förlåtelse.” De fängelseintagna kan ta emot avlaten i fängelsekapellen.

Påven uppmanar vidare i brevet till konkreta tecken på barmhärtighet och att jubelårets avlat gäller de som utför barmhärtighetsgärningarna, andliga liksom kroppsliga. ”Som tecken på ett synligt vittnesbörd som Jesus själv lär oss.”

”Jubelårets avlat gäller även avlidna”, skriver påven, och uppmanar till att be för de avlidna att Faderns barmhärtiga ansikte befriar dem från synd och omfamnar dem i den eviga saligheten.”

En stor del av brevet fokuserar på abort, då påven uttrycker att ett av vår tids allvarligaste problem är den förändrade synen på livet: ”En utbredd och okänslig mentalitet har lett till en förlust av en korrekt personlig och social öppenhet för att välkomna nya liv. Abort är en tragedi som många tar med ytlighet, utan att vara medvetna om den extrema skada som en sådan handling innebär.”

Påven säger att många upplever att de inte har något annat alternativ än att göra abort, och att det för många kvinnor är en existentiell och moralisk prövning: ”Jag har träffat så många kvinnor som i sina hjärtan bär ärr av detta plågsamma och smärtsamma beslut”, skriver påven och tillägger att han har beslutat att alla präster har under jubelåret rätt att ge återlösen då en kvinna med ångerfullt hjärta ber om förlåtelse för att hon har gjort en abort. Detta är en synd som man i vanliga fall måste vända sig till högre instans i kyrkan för att få återlösen, eftersom abort är en handling som automatiskt exkommunicerar dig. Påven uppmanar prästerna att förbereda sig väl inför detta.

”Guds förlåtelse kan inte förnekas någon som har ångrat sig, speciellt när personen närmar sig biktens sakrament med ett uppriktigt ångerfullt hjärta för att få Faderns försoning.”

Påvens sista tankar går till de troende som deltar i prästbrödraskapet Pius X:s liturgi och sakrament. ”Detta barmhärtighetens jubelår utesluter ingen. Från olika håll har flera biskopar informerat mig om prästerskapets goda tro och sakramentala praxis, i kombination med en svår pastoral situation. Jag hoppas att inom en snar framtid finna lösningar för att återställa full gemenskap med prästerna och deras överordnade i prästbrödraskapet. Under tiden motiveras jag av de troendes behov och beslutar därför att biktens sakrament är giltig då man biktar sig för präster i Pius X:s prästbrödraskap under jubelåret.”








All the contents on this site are copyrighted ©.