2015-08-17 10:07:00

"Brödet och vinet är verkligen Jesu kropp och blod"


På söndagen var det återigen dags för Angelusbön,  klockan 12, och precis som dagen innan var Petersplatsen fylld med troende som kommit till Rom för att lyssna till påven Franciskus tankar kring dagens evangelietext.

De senaste söndagarna har fokuserat på Jesus som Livets Bröd, och söndagens text ger oss evangelisten Johannes ord  (Joh 6,51-58) om Eukaristin”, sa påven Franciskus. ”Dagens text är den sista delen av Jesu tal, och vi läser att människorna var chockerade av att Jesus sa: "Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den sista dagen." (Joh 06:54).

Man kan förstå åhörarnas förvåning: Jesus använder profeternas sätt att provocera folket, och oss, med frågor som slutligen leder fram till ett beslut. Den första frågan är: vad betyder att "äta Jesu kött och dricka hans blod"? Är det bara en bild, en symbol eller ett sätt att säga? Eller visar det på något verkligt?

Påven förklarade att Jesus identifierade sig med det bröd som han bröt och gav till de hungriga. ”Han vet att han ska dö på korset för oss, och för honom blir det ett "tecken" på offret som väntade honom. Denna process kulminerar i den sista måltiden, där brödet och vinet verkligen blir hans kropp och hans blod.”

Jesus lämnar oss Eukaristin med ett särskilt syfte: så att vi kan bli ett med honom. Han säger: ”Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom" (v. 56). Detta ”förbli” - Jesus i oss och vi i Jesus. Kommunionen är assimilation: genom att äta honom, blir vi lika honom. Men detta kräver vår "ja", vår fulla adhesion till tron.

Ibland hör man invändningar mot mässa: ”Vad ska mässan vara bra för? Jag går till kyrkan när jag känner för det, men det är bättre att be i ensamhet.” Det stämmer inte. Eukaristin är inte en privat bön, eller en vacker andlig upplevelse, det är inte bara en åminnelse av vad Jesus gjorde vid den sista måltiden. Vi säger att eukaristin är en "åminnelse", det vill säga en gest som aktualiserar Jesu död och uppståndelse. Brödet är verkligen hans kropp som ges till oss, vinet är faktiskt Hans blod, utgjutet för oss.

I Eukaristin ger Jesus sig helt åt oss. Vi livnär oss på honom och tar vår boning i honom. Om vi tar emot kommunionen med tro, förvandlar den våra liv, som blir en gåva till Gud och till andra. Att livnära sig på ”Livets Bröd” är att vara i samklang med Kristi hjärta, att likna honom i våra val, våra tankar och beteenden. Det är att gå in i den självutgivande kärlekens dynamik och bli fredliga personer – personer fulla av förlåtelse, försoning och medmänsklighet. Precis som Jesus.

Påven påminde om att Jesus avslutar sitt tal med dessa ord: "Den som äter detta bröd skall leva i evighet" (Joh 6:58), och han underströk att så är det: ”lever vi i verklig gemenskap med Jesus på jorden, har vi redan gått från döden till livet. Himlen börjar redan i denna gemenskap med Jesus.

”Och i himlen väntar redan vår Moder Jungfru Maria på oss - vi firade detta mysterium igår”, sa påven om lördagen då kyrkan högtidligt firade Marias Upptagning i himlen. ”Må hon be för oss om nåden att alltid ta emot kommunionen med tro på Jesus, Livets Bröd.”








All the contents on this site are copyrighted ©.