2015-07-23 16:03:00

Pave Frans betror frugterne af sin rejse til Vor Frue af Guadelupe


Jesus som den gode hyrde var temaet for pave Frans' budskab ved angelusbønne i søndags på Peterspladsen. Ved sin første større offentlige fremtræden siden sin hjemkomst fra Latinamerika, talte den Hellige Fader om dagens evangeliem, som fortæller, hvordan Jesus tog hans apostle "til et afsides sted" for at hvile efter deres erfaring med mission.

Da folket havde forstået, hvor Jesus gik hen, gik disse mennesker forud for Ham. Det er på dette punkt,  sagde pave, at evangelisten giver os et intenst billede af Jesus, næsten et fotografi, som fanger "hvad der rører sig i hans hjerte": Jesus bliver, da han ser skarerne, fyldt "med medlidenhed" for dem, fordi " de var som får uden hyrde; og han begyndte at lære dem mange ting. "

Pave Frans sagde, at de tre ord "for at se", "at have medfølelse," og "at undervise" kunne kaldes "hyrdens ord". Jesus ser ikke på mennesker som en sociolog eller en fotograf gør. Herren altid ser folk "med hjertets øjne." Ligeledes er Jesu medfølelse ikke blot en menneskelig følelse, men er  medfølelsen fra "Messias, i hvem Guds ømhed er blevet til kød." Det er denne medfølelse, der gør, at Jesus "mætter mængden med Hans Ords brød."

Den hellige Fader sagde, at han havde bedt til Herren om, at Ånden fra Jesu som den gode hyrde ville lede ham på hans apostolske Rejse til Latinamerika, som paven afsluttede sidste søndag. Efter endnu engang at have takket de civile myndigheder og medlemmer af kirken i Ecuador, Bolivia og Paraguay, talte pave Frans om de udfordringer kirken i Latinamerika står over for:

" Det latinamerikanske kontinent," sagde han, "har et stort menneskeligt og åndeligt potentiale, det bevarer dybt forankrede kristne værdier, og oplever samtidigt også alvorlige sociale og økonomiske problemer." For at afhjælpe disse problemer, sagde paven, er kirken forpligtet sig til at mobilisere de "åndelige og moralske styrke i dens menigheder" i samarbejde med de forskellige dele af samfundet.

Paven afsluttede angelusbønnen med at betro frugterne af hans "uforglemmelige" apostolske rejse til Jomfru Maria, der æres i hele Latinamerika som "Vor Frue af Guadalupe."








All the contents on this site are copyrighted ©.