2015-05-05 16:41:00

Påven möter Schweizergardet och deras familjer


Påven Franciskus mötte på måndagen medlemmarna av Schweizergardet och deras familjer inför den årliga faneden för nya soldater som avläggs den 6 maj.

Påven Franciskus sa att mötet var ett tillfälle att "förstärka ett betydande vänskap" och noterade Kristi ord som sa att ”ingen har större kärlek än att han ger sitt liv för sina vänner”

"I kyrkans historia har många män och kvinnor besvarat kallelsen från denna stora kärlek", sa påven Franciskus. "Schweizergardet som kämpade under plundringen av Rom den 6 maj, år 1527, och som gav sina liv för att försvara påven följde denna kallelse. Och att svara med hängivenhet till denna kallelse innebär att följa Kristus."

Påven Franciskus sa att Schweizergardisten är "en person som verkligen önskar följa Herren Jesus och som verkligen älskar kyrkan; Han är en kristen med en genuin tro."

Påven uppmanade dem att leva sin kallelse genom kyrkans sakrament, genom att regelbundet delta i mässan och använda sig av botens sakrament. Han uppmanade dem också att läsa evangeliet varje dag och även att ha en liten bok med evangelierna på sig hela tiden, så de kan läsa dem under lugna stunder.

Påven sa att bönen kommer att hjälpa dem i deras tjänstgöring. 

"Så när ni möter människorna, pilgrimerna, förmedlar ni - med er vänlighet och kompetens – denna "större kärlek" som kommer från ett vänskap med Kristus", sa påven Franciskus och tillade: "i själva verket är ju Schweizergardet en ’reklamskylt’ för den Heliga stolen!"








All the contents on this site are copyrighted ©.