2015-05-04 13:37:00

Påven firade söndagens mässa i den romerska förorten Ostia


Påven Franciskus firade söndagens mässa i församlingen Regina Pacis -Fredens Drottning- i Roms förort Ostia. Under sin predikan om söndagens evangelieläsning fokuserade påven på Kristi ord vid den sista måltiden: ”Bli kvar i mig”. Det kristna livet, sa han, består i att bli kvar i Jesus. "Att bli kvar i Jesus innebär att vara förenad med honom, att få liv av honom, att ta emot kärlek från honom, att ta emot den Helige Ande av honom."

Innan mässan mötte påven församlingens medlemmar, inklusive de äldre och sjuka. Han talade om de äldres livsvisdom, som kommer från livserfarenhet - en erfarenhet som äger sorgens och tålamodets visdom. "Det är en visdom som vi ofta glömmer bort", sa han. Men de äldre har en livserfarenhet som de överlämnar till sina barn, som ger dem "vårt folks minnen, vår familjs minnen."

De sjuka, sa han, liknar Jesus i sitt lidande: De lider med honom och bär sitt kors som Jesus bar sitt kors. I detta perspektiv är de privilegierade.

Påven Franciskus talade också om barnen i församlingen, som kommer att bära livet framåt - med visheten, tålamodet och trofastheten som de får lära sig av de äldre.

När han avslutade sitt besök hos de sjuka och äldre, bad påven dem om deras böner och sa "jag är också lite gammal, lite sjuk - men inte så mycket".

Påven träffade även familjer med nydöpta barn. Dopet, sa påven Franciskus, är ett vackert steg att ta. Det är början på troslivet, som barnen får av sina föräldrar. Nydöpta barn är de senaste i en lång kedja av döpta som sträcker sig ända tillbaka till kristendomens början.

Men han varnade föräldrarna att inte falla bort från kyrkan efter att deras barn är döpta. Påven sa att det är viktigt att ledsaga barnen i deras trosvandring, att vandra med barnen i deras nya tro och att vara nära den lokala församlingen. Efter att han välsignade familjerna, sa påven att han bad speciellt för alla eventuella problem som de kan ha.

Påven Franciskus hörde också bikt från flera församlingsmedlemmar innan mässan.








All the contents on this site are copyrighted ©.