2015-05-29 11:34:01

Paavi: todellinen usko tekee ihmeitä, eikä hyviä kauppoja.


(29.5.) Päivän evankeliumi tarjoaa kolme elämäntapaa: kuivunut viikunapuu, mikä ei anna hedelmää, temppelin kauppiaat ja uskova mies.
"Kuiva viikunapuu kuvaa tuloksetonta elämää, mikä ei pysty antamaan mitään. Ihmistä, joka ei pysty tekemään hyvää", selitti paavi Franciscus aamumessussa.
"Hän on itsekäs, eikä halua ongelmia. Jeesus kirosi viikunapuun, koska se ei tehnyt velvollisuuttaan, eikä antanut hedelmiä. Kuiva viikunapuu kuvaa henkilöä, joka ei tee mitään toisten auttamiseksi. Lopulta hänestä tulee neuroottinen ihminen. Jeesus tuomitsee hengellisen itsekkyyden. Elän itseäni varten, jottei minulta puuttuisi mitään, muut selviytyköön itse!
Toinen elämäntapa on käyttää hyväksi muita, kuten temppelin kauppiaat, jotka käyttävät hyväkseen myös Jumalan pyhää paikkaa. He vaihtavat rahaa, myyvät eläimiä uhrattavaksi, heillä oli jopa eräänlainen ammattiyhdistys , mikä puolsi heitä. Tätä ei ainoastaan siedetty, vaan temppelin papit antoivat siihen luvan. Mutta Jeesus ei säästellyt sanojaan, huonettani kutsutaan rukoushuoneeksi. Sen sijaan te olette tehneet siitä varkaiden luolan.
Kolmas elämäntapa on elää uskossa. Uskokaa Jumalaan, lausui Jeesus. Kaiken sen, minkä pyydätte, tulette saamaan. Saamme todella sen, mitä pyydämme uskossa. Rukoilkaa Herraa uskossa, että hän auttaa teitä tekemään hyvää. Mutta ainoastaan yhdellä ehdolla: ennen kuin rukoilette, antakaa ensin anteeksi sille, koka on tehnyt jotain teitä vastaan".







All the contents on this site are copyrighted ©.