2015-05-28 09:22:58

Paavi: avioliitto ei ole mikään kertakäyttö juttu, eikä rakkaus ravintolisä psykofyysiseen hyvinvointiin.


28.5.) Edellisen illan säätiedotus lupasi rankkasateita, sen sijaan keskiviikon yleiselle vastaanotolle osallistuneet saivat nauttia täysin siemauksin alkukesän auringosta ja tietysti kuunnella paavin sanoja, mitkä tällä kertaa koskivat kihlausta ja avioliittoon valmistautumista. Eihän avioliitto ole mikään kertakäyttö asia!
Paavin katekeesi I osa.
Rakkaat veljet ja sisaret, hyvää päivää!
Jatkan perhettä koskevaa katekeesia ja tänään haluaisin puhua kihlauksesta. Kihlauksella- sen ymmärtää jo itse sanasta- on jotain tekemistä uskon, luottamuksen ja luotettavuuden kanssa. Uskon Jumalan antamaan kutsumukseen, sillä avioliitto on ennen kaikkea Jumalan kutsumus. Tottakai on suurenmoista, että nuoret voivat tänään valita voivansa mennä naimisiin molemminpuolisen rakkauden pohjalta. Mutta nimenomaan vapaus valita suhde vaatii, että ollaan tietoisia päätöksen jatkuvuudesta, eikä pelkästään yhdistävistä vetovoimasta ja tunteista.
Toisin sanoen kihlaus tarkoittaa aikaa, jolloin molempien on yhdessä työstettävä rakkautta, työ, mihin molempien on osallistuttava, mitä ei tehdä pintapuolisesti. Vähitellen molemmat ymmärtävät toisiaan, mies oppii ymmärtämään naista ymmärtämällä tätä naista, kihlattuaan: ja nainen oppii ymmärtämään miestä, ymmmärtämällä tätä miestä, kihlattuaan. Meidän ei tule aliarvioida tämän oppiajan tärkeyttä; se on suurenmoista työtä, sitä vaatii itse rakkaus, mikä ei ole pelkästään huoletonta onnea, lumoavaa tunnetta.....Raamatun koko luomiskertomus on kuin Jumalan suurenmoinen rakkaudenteko. Ensimmäisessä Mooseksen kirjassa sanotaan:"Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää(1Moos.31). Jumala lepäsi ainoastaan työnsä päätteeksi. Tästä kuvauksesta ymmärrämme, että Jumalan rakkaus, mikä antoi maailmalle alun, ei ollut yhtäkkinen päätös.Ei! Se oli mestariteos. Jumalan rakkaus loi konkreettiset ehdot loukkaamattomalle, lujalle ja kestävälle liitolle.
Miehen ja naisen välistä rakkaussuhdetta, elämän liittoa, ei improvisoida, sitä ei tehdä yhtäkkiä. Ei ole olemassa pika-avioliittoa; rakkautta on työstettävä, on mentävä eteenpäin. Miehen ja naisen välisen rakkauden voi oppia ja sitä hiotaan. Anteeksi jos sanon, että se on käsityönä tehty liitto. Yhdistää kaksi elämää yhdeksi, on lähes ihme, vapauden ja sydämen ihme, mikä perustuu uskoon. Tätä kohtaa meidän on ehkä hiukan tarkennettava, koska "tunteelliset koordinaattimme" ovat hiukan sekaisin. Kuka haluaa kaiken ja heti, sitten myös luopuu kaikesta ja heti, ensimmäisten vaikeuksien tullen( tai ensimmäisen tilaisuuden tullen). Ei ole toiveita uskosta ja luottamuksesta, jos on tapana käyttää rakkautta jonkinlaisena psykofyysisen hyvinvoinnin ravintolisänä. Rakkaus ei ole tätä! Kihlaus korostaa halua säilyttää yhdessä jotain, mitä ei koskaan voi ostaa tai myydä, pettää tai hylätä, niin houkutteleva kuin tarjous voikin olla. Mutta myös Jumala puhuessaan liitosta kansansa kanssa, käyttää välillä sanaa lupaus. Jeremiaan kirjassa puhutaan kansasta, mikä loitontui Hänestä. "Näin sanoo Herra: Minä muistan sinun nuoruutesi armauden, morsiusaikasi rakkauden(Jer.2,2). Jumala oli elänyt tämän kihlausajan, sitten hän antoi myös lupauksen; minkä kuulimme vastaanoton alussa Hoosean kirjasta:"Minä kihlaan sinut itselleni ikiajjoiksi, vanhurskaudella ja tuomiolla, armolla ja laupeudella,kihlaan sinut uskollisuudella ja sinä olet tunteva Herran(Hoosea2,21-22). Herra kulkee kansansa kanssa pitkän tien kohti lupausta. Lopuksi Herra tekee liiton kansansa kanssa Jeesuksessa Kristuksessa. Jumalan kansa on Kristuksen morsian. Mutta kuinka pitkä matka onkaan tarvittu! Teillä italialaisilla on mestariteos kihlauksesta (i Promessi Sposi). Nuorten on välttämättä tunnettava ja luettava se; se on mestariteos, mikä kertoo kihlaparin tarinan, jotka ovat joutuneet kärsimään paljon, jotka ovat kulkeneet vaikeuksia täynnä olevaa tietä päämäärään, avioliittoon. Älkää panko syrjään tätä mestariteosta kihlauksesta, minkä italialainen kirjallisuus tarjoaa teille. Lukekaa se, niin tulette näkemään kauneuden , kärsimyksen, mutta myös kihlaparin uskollisuuden.








All the contents on this site are copyrighted ©.