2015-03-09 15:26:00

Påven: "Låt Gud rena era hjärtan, med sin barmhärtighet."


På söndagen bad påven Franciskus Angelusbön med tiotusentals samlade pilgrimer på Petersplatsen. Under sin reflektion talade han även om världens kvinnor, i samband med den Internationella Kvinnodagen. Påven sa:

”Idag, den 8 mars, hälsar jag särskilt till alla kvinnor! Alla kvinnor som dagligen försöker bygga ett mer mänskligt och bemötande samhälle. Även ett broderligt tack till er som på tusen olika sätt vittnar om evangeliet och arbetar i kyrkan. För oss är detta ett tillfälle att bekräfta vikten av kvinnorna och behovet av deras närvaro i livet. En värld där kvinnor marginaliseras är en karg värld, eftersom kvinnor inte bara bär livet, utan även förmedlar förmågan att se bortom – de ger oss förmågan att förstå världen med andra ögon, att höra saker med mer kreativa hjärtan, mer tålmodigt och ömt. Min bön för och särskilda välsignelse till alla kvinnor här på Petersplatsen, och i hela världen!”

När påven Franciskus vände sina tankar till dagens evangelium i vilket episoden då Jesus driver ut alla de som drev handel i templet (Joh 2, 13-25) beskrivs, sa han att i Jesu svar till lärjungarna som ber honom om ett tecken på hans gudomlighet, ser vi den första profetiska tillkännagivandet av Jesu död och uppståndelse: ”Riv ner detta tempel, så skall jag låta det uppstå igen på tre dagar.” (v. 19). 

Lärjungarna tror att det rör sig om det konkreta templet och förstår inte att Herren syftade på det levande templet, på hans kropp, som skulle förstöras i döden på korset, och uppstå igen på den tredje dagen. Endast efter hans död kom de ihåg vad han hade sagt, och trodde på de ord Jesus hade uttalat. 

Påven Franciskus sa att Kristi död och uppståndelse, är mötesplatsen mellan Gud och människan. Den uppståndne Kristus är verkligen allas universella mötesplats med Gud. Hans mänsklighet är det sanna templet, där Gud uppenbaras, talar och möter oss. Templets sanna väktare är inte de som vakar över det materiella templet, utan de sanna tillbedjarna, som dyrkar Gud "i ande och sanning" (Joh 04:23).

Påven Franciskus talade vidare om hur vi ska använda fastan till att bygget ett tempel till Gud av våra liv: ”I vår livsvandring i Kristi efterföljd, gör vi vår existens till ett tecken på hans kärlek - vi bygger ett tempel till Gud i våra liv. Vi försöker göra honom nåbar för människor vi möter, genom oss. Om vi ​​är den levande Kristi vittnen, kommer människor att möta Jesus i oss, i vårt vittnesbörd.”

”Därför bör vi fråga oss: Känner sig Herren hemma i våra liv? Tillåter vi honom att göra "rent" i våra hjärtan och att driva ut idolerna, det vill säga, de attityder av girighet, svartsjuka, världslighet, avund, hat, vår tendens att skvallra och baktala, som härjar där? Låter vi honom göra rent och rensa bort alla beteenden mot Gud, mot vår nästa och mot oss själva? Var och en av er bör fråga: Låter jag Gud göra rent i mitt hjärta?

”Jesus kommer inte att piska oss, han kommer att göra rent med sin ömhet, med sin nåd och kärleksfulla barmhärtighet. Det är hans sätt att städa. Låt oss alla släppa in Herren med sin barmhärtighet och inte med sin piska, för att rensa upp i våra hjärtan. Jesus känner till vad som finns i var och en av oss, och han känner även vår mest brinnande önskan: att han ska ta sin boning i oss. Låt oss låta honom komma in i våra liv, i våra familjer, i våra hjärtan. Heliga Maria, Guds Sons privilegierad boning , ledsaga och stöd oss på vår fasteresa, så att vi kan återupptäcka skönheten i mötet med Kristus, som är den ende som befriar och frälser oss.”








All the contents on this site are copyrighted ©.